Copiii români care ajung la capătul ciclului gimnazial sunt, în majoritate covârșitoare, analfabeți funcțional sau au un nivel funcțional minim.Doar 11% dintre elevii de gimnaziu din România înțeleg un text citit și sunt capabili să extragă din el o informație, fiind, eventual, capabili să-l evalueze, arată un material difuzat de Antena 3 CNN.
Asta înseamnă că doar aproximativ unul din cinci elevi iese din ciclul gimnazial cu un nivel „funcțional”, conform datelor BRIO, Platforma Digitală pentru Îmbunătățirea Performanțelor Școlare. Colectarea datelor pentru raportul BRIO s-a realizat pe o perioadă de 15 luni, în intervalul ianuarie 2021 – aprilie 2022.
Datele arată că 11% dintre absolvenții de gimnaziu au calificativul „funcțional”, în timp ce alți 47% sunt în categoria „minim funcțional”, iar 42% sunt în zona nefuncțională. Experții atrag atenția că problema este una gravă, în condițiile în care un analfabet funcțional nu poate să înțeleagă corect afișul unui eveniment sau semnele de circulație.
Există o diferență mică între fete și băieți în ceea ce privește alfabetizare. Astfel, 40% dintre fete se situează în zona de nefuncționalitate, în timp ce băieții înregistrează un procentaj ușor mai mare, de aproape 44%. Din punct de vedere geografic, cei mai mulți copii analfabeți funcțional se află în regiunea de Vest, scrie adevărul.ro.
Este vorba despre județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș. La polul opus se află partea de Est a țării, respectiv județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Consecințele ale analfabetismului funcțional sunt resimțite pe parcursul întregii existențe și se traduc prin sărăcie, ca urmare a unui venit mic obținut la un job prost plătit, o sănătate fizică slabă și o speranță de viață scăzută.
Sursa: antena3.ro