De astăzi încep primele plăţi ale facturii cu cardul de energie, aproape jumătate de milion de români au fost respinşi de pe lista beneficiarilor, iar şeful Poştei face un apel la oameni.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a explicat, la Antena 3 CNN, de ce au fost excluse anumite persoane de pe lista beneficiarilor ce urmau să primească cardul de energie.
„Toți cei care au avut o situație locatară clară au primit cardurile, iar de luni începe plata. Sunt și persoane care au fost excluse din lista de beneficiari, pentru că trăiesc împreună cu locatari care depășesc nivelul mediu de venit de 2.000 de lei.
Cei care nu au o situație locatară clară au trecut printr-o etapă de verificare, pe care sper că o vom finaliza până la sfârșitul lunii februarie, astfel încât să distribuim toate cardurile de energie. Avem bugetul asigurat, iar plățile se pot face începând de luni, 20 februarie.
Oamenii au la dispoziție trei variante pentru plata facturilor, anume la oficiul poștal, la poștaș sau prin plata electronică”, a declarat ministrul Marcel Boloș, în exclusivitate, la Antena 3 CNN.
Cum se plăteşte cu cardul de energie în zonele fără internet
De asemenea, ministrul a prezentat modalitatea în care vor fi folosite cardurile în zonele în care nu există acces la internet.
„Poștașul va avea cu el factura fiscală, chitanța și dovada serviciilor de mandat poștal și le va completa de mână.
Când se va întoarce la oficiul poștal, acesta va introduce datele notate în sistemul informatic”, a explicat Marcel Boloș.
Iniţial, ar fi trebuit ca 2.800.000 de persoane să primească în mod direct cardurile, dar peste 500.000 de persoane au fost deja declarate respinse pe motiv că veniturile lor depășeau plafonul stabilit de 2.000 de lei.
Plățile vor putea fi făcute în trei moduri, fie direct la oficiul poștal, fie la domiciliu, prin intermediul poștașului sau prin intermediul aplicației online.
Ajutorul se acordă în două tranșe de câte 700 de lei, în februarie și în luna septembrie.
Directorul Poștei cere românilor să nu se înghesuie luni la cozi: „Putem prelungi programul de lucru”
Directorul Poștei Române, Valentin Ștefan, face apel la beneficiarii cardurilor de energie să nu se îngrămădească luni la cozi pentru a plăti factura, precizând că banii de pe vouchere pot fi folosiţi până în luna iulie.
În plus, oficialul spune că, dacă va fi cazul, programul de lucru va fi suplimentat, existând și oficii poștale unde s-au înființat ghișee speciale pentru plata facturilor cu cardul de energie.
„Ne facem griji din punctul acesta de vedere (eventuale cozi la oficiile poștale – n.r.), este singurul lucru pe care nu îl putem controla. Nu știm dacă se trezesc, de exemplu, 200 de beneficiari care toți să vină luni la prânz.
Va exista clar coadă acolo. Va fi un lucru neplăcut pe care încercăm să-l evităm. Oamenii să înțeleagă că pot folosi aceste carduri până la sfârșitul lunii iunie și dacă văd că este coadă la oficiul poștal să vină fie mai târziu, fie a doua zi.
În funcție de fluxul de clienți, am luat în calcul inclusiv prelungirea programului de lucru atât în timpul săptămânii, cât și sâmbăta și duminica.
Nu am vrea să luăm o decizie acum, pentru că încă nu știm cum o să fie luni, marți. Dar, acesta este încă un apel la calm că dacă vedem că e nevoie de mai mult timp, vom aloca mai mult timp”, a declarat directorul Poştei române, Valentin Ștefan.
Directorul Poștei Române se așteaptă ca în primele zile, majoritatea angajaților poștei să se ocupe doar cu încasarea acestor facturi cu cardurile de energie.
De altfel, în București sau Piatra Neamț, unele oficii poștale au înființat ghișee separate unde pot fi achitate facturi doar cu cardul de energie.
„Am recomandat (șefilor de oficii poștale – n.r.) să instaleze calculatoare noi, să se asigure că cel puțin în primele săptămâni vor fi mai multe ghișee disponibile.
Unii au crescut această capacitate (ghișee mai multe – n.r.), alții au creat un ghișeu sau două ghișee speciale care fac doar încasare facturi, facturi cu cardul de energie.
De exemplu, în Piatra Neamț avem un director de oficiu poștal care a spus că va face acest lucru, în București mai multe oficii poștale au luat această decizie (ghișee speciale – n.r.)”, a precizat directorul Poștei Române, potrivit adevarul.ro.
Ce pot plăti românii cu cardul de energie
Este vorba de facturile la electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 de lei fiecare.
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Plăţile vor fi făcute prin cititoare optice cu care vor fi dotaţi poştaşii, iar banii pentru ajutorul de încălzire vor ajunge la oameni până pe 20 februarie.
Cum se face plata cu cardul de energie
Sunt trei modalități de plată: cu ajutorul postașului, la oficiul poştal sau online pe site-ul Poștei Române.
1. La orice subunitate a Poștei Române sau la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
2. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
3. Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata
Concret, beneficiarii vor putea plăti online cu cardul de energie. Ei vor accesa aplicația informatică prin introducerea seriei cardului de energie și vor face plățile cu ajutorul celor trei documente necesare, cartea de identitate, cardul de energie și factura de la furnizorul de energie.
Celelalte două modalități de plată sunt la oficiul poștal și direct la poștaș.
Conform procedurii publicate pe site-ul Poștei Române, procedura de efectuare a plății este următoarea:
1. Poşta Română – aplicație electronică
2. Beneficiarul trebuie:
– să se logheze cu seria cardului de energie
– să încarce documentele online
– să aibă o adresă de mail
3. Confirmarea de plată va fi transmisă la adresa de e-mail a beneficiarului în termen de 5 zile.
Care este valabilitatea cardului de energie
Cardul de energie are valabilitatea asigurată până la 31.12.2023, dar plățile se pot efectua la oficiile poștale până în data de 27.12.2023.
În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:
– Pentru tranșa I – valoare de 700 de lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;
– Pentru tranșa II – valoare de 700 de lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.
Aşadar, pentru prima tranşă de bani pe care românii o primesc pe cardul de energie, plata facturii trebuie făcută până pe 30 iunie 2023, informeaza Antena 3 CNN