Peste 270 de botoșăneni, angajați ca asistenți personali ai persoanelor cu handicap, verificați de angajații din primărie. „Nu s-au constatat abateri”

Persoanele angajate ca asistenți personali ai persoanelor cu handicap, în municipiul Botoșani, au fost controlate de Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Botoșani. La începutul anului 2022, așa după cum arată datele centralizate de Direcția de Asistență Socială, erau angajați 266 de asistenți personali ai persoanelor cu handicap “grav cu asistent personal”, cu contract individual de muncă pe perioadă determinată și nedeterminată. Tot la începutul anului trecut erau în plată 691 de indemnizații echivalente cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii. Potrivit articolului 42, alineat (4) din Legea privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, persoana încadrată în grad de handicap “grav cu asistent personal”, beneficiază de asistent personal și poate opta între acesta sau primirea unei indemnizații lunare.

La sfârșitul anului trecut, numărul asistenților personali a ajuns la 271, dintre care 123 aveau în grijă copii cu handicap și 148 adulți. Numărul de indemnizații cuvenite părinților sau adultului, reprezentantului legal a ajuns la 803. Suma totală plătită în luna decembrie 2022 de către Direcția de Asistență Socială a fost de 2.036.937 de lei.

Datele statistice arată că gradul de rudenie reprezintă o pondere în rândul asistenților personali și astfel se evidențiază caracterul familial al acestor servicii prestate.

Pe parcursul anului trecut, din motive obiective, au fost încetate 38 de contracte de muncă ale asistenților personali, respectiv 224 de indemnizații.

“Colegii de la Direcția de Asistență Socială  controlează periodic activitatea asistenților personali și prezintă semestrial un raport în Consiliul Local. Practic, rolul autorității locale este de a monitoriza în condiții optime atribuțiile și obligațiile care le revin asistenților personali, în vederea ameliorării situației persoanelor cu handicap grav cu asistent personal, astfel încât aceștia să primească îngrijire specială la nivelul la care starea lor o cere, pentru satisfacerea nevoilor fizice, personale, sociale și spirituale”, a declarat viceprimarul Liviu Toma.

Peste 300 de vizite de monitorizare a activității asistenților personali

Funcționarii din cadrul Compartimentului Monitorizare Asistenți Personali și Evidență Plată Indemnizații au făcut vizite periodice de monitorizare a activității asistenților personali. Aceste vizite au ca scop asigurarea respectării drepturilor  persoanei cu dizabilități pe care asistentul personal o are în îngrijire. Aceste acțiuni implică și informarea, respective consilierea persoanelor cu nevoi speciale și aparținătorilor lor.

Din verificările efecuate pe parcursul anului trecut nu s-au constatat abateri de la normele de disciplină a muncii a asistenților personali și nici încălcări ale obligațiilor prevăzute în contractele individuale de muncă. Totodată, nu au fost înregistrate reclamații, sesizări din partea persoanelor cu handicap vizând  modul în care sunt îngrijite de către asistenții personali. Au fost făcute 315 de vizite la domiciliul bolnavilor cu handicap grav care primesc servicii sociale prin asistentul personal. Cu ocazia vizitelor inopinate,  s-au întocmit 228 de rapoarte de vizită și 121 de anchete sociale. Tot anul trecut au fost consiliate 583 de persoane cu privire la drepturile cuvenite persoanei cu handicap grav cu asistent personal sau obligațiile acestora stabilite prin lege, a mai declarat viceprimarul Liviu Toma.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *