Zăpada i-a luat pe nepregătite pe… șoferi de această dată. Dacă până acum drumarii erau luați prin surprindere de prima zăpadă și nu erau pregătiți să intervină cu utilajele ori nu aveau suficiente materiale antiderapante în stoc, iată că iarna aceasta șoferii au fost cei care nu și-au echipat mașinile corespunzător înainte la venirea iernii.
Așa se face că luni dimineață, s-au făcut cozi la vulcanizările din municipiu. Din cauza șoferilor care stăteau cu mașinile la rând ca să-și schimbe roțile de vară cu cele de iarnă, la Dom Auto, de exemplu, în zonă traficul a fost aproape blocat pe un sens de mers.
„Unii sar ca arși că iar i-a luat iarna pe drumari nepregătiți dacă e un pic de zăpadă pe asfalt! Dar ei cum se încumeta acum să iasă cu cauciucuri de vară? Ca de obicei…i-a luat iarna pe nepregătite pe unii șoferi! Probabil așteptau vara de nu și-au pus pneurile de iarnă!”, spune un șofer.
Legislația din România nu prevede o dată la care este obligatoriu ca autovehiculele să fie echipate cu anvelope de iarnă, dar acest tip de pneu este obligatoriu atunci când se patrunde pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de perioada din an. Polițiștii recomadă să nu ignorăm importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatura de sub 7-8 grade Celsius sa rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil.
Anvelopele de iarnă pot fi recunoscute, in general, după marcajul M+S, care se mai prezintă și sub formele M&S / M.S. Înainte de a monta anvelopele, se recomandă să verificăm anul fabricației (DOT) și adancimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură.
Șoferii riscă amenzi
La pneurile concepute special pentru circulația în sezonul rece, indicatorul de uzură este poziționat astfel încât să marcheze o adancime a profilului de aproximativ 4 milimetri. In cazul unui control in trafic, dacă se constată că indicatorul de uzură este expus, legislația din Romania incadrează această situație in categoria deficiență majoră; și sunt prevăzute sancțiuni pentru conducătorul auto.
Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zapadă și scade distanța de frânare. Amenda pentru conducerea unui autovehicul pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna este prevăzută în clasa a IV a de sancțiuni
(de la 9 la 20 puncte amenda, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei), reținându-se și certificatul de înmatriculare al autovehiculului, fiind eliberată o dovada înlocuitoare, fără drept de circulație.