Consiliul Județean Botoșani ar trebui să se împrumute pentru a finaliza drumul strategic de 100 kilometri ce străbate județul. Potrivit unui proiect de Hotărâre de Consiliu Județean ce va fi pus spre aprobare în ședința din 27 mai, pentru a putea finaliza în bune condiții acest proiect de investiții în infrastructură de o mare importanță pentru județul Botoșani, se va lua un credit intern cu o valoare de 80.000.000 lei, cu o perioadă de rambursare de 13 ani și o durată de grație de 2 ani.
Potrivit reprezentanților Consiliului Județean, ”modificările legislative din domeniul fiscal și al salarizării muncii intervenite de la data semnării contractului de finanțare (anul 2017) au dus la modificări ale prețurilor în domeniul construcțiilor, atât prin efectul lor direct (costul forței de muncă), cât și indirect (creșterea costurilor principalelor materiale și produse din construcții). Modificările costurilor principalelor categorii de materiale și produse care intră în componența investiției: agregate naturale de balastieră sau carieră, ciment, bitum, oțel, elemente prefabricate etc., au condus de asemenea la creșteri masive ale tuturor prețurilor practicate în domeniul construcțiilor”.
Plățile care urmează a fi efectuate de către Județul Botoșani – Consiliul Județean, până la finalizarea proiectului, sunt în sumă de 147.067.997 lei, din care: 4.427.832 lei cota de 2% din valoarea cofinanțării eligibile și 142.640.165 lei cheltuieli neeligibile.
Diferența de valoare până la concurența sumei de 147.067.997 lei, respectiv 67.067.997 lei va fi finanțată din bugetul propriu județean (venituri proprii, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, excedent buget local) prin bugetele anilor 2022 – 2023, precizează în raportul de specialitate Consiliul Județean.
Pe Lotul 2 suma va fi majorată cu aproximativ 32.000.000 lei, față de suma stabilită în contract, pe Lotul 1 cu 14.510.390 lei iar pe Lotul 3 cu 16.922.868 lei. Proiectul privind contractarea creditului urmează să fie pus spre aprobare în ședința de Consiliu Județean.
Un imprumut mare pentru un judet sarac. Mai ales ca acest drum strategic nu va aduce incasari mai mari la veniturile statului. Este initiat de politicieni pentru a raporta mari realizari si pentru comisioane(vedeti cazul recent de la CJ Suceava tot cu un drum). CJ Botosani este recunoscut ca foarte putin exigent in fata constructorilor a se vedea drumul Flamanzi – Prajeni care a cedat imediat. Inspectoratul judetean in constructii, consultanti, diriginti de santier tac. ONG-urile, oamenii simpli ar trebui sa sesizeze presei, parchetului daca se foloseste pietris de rau in loc de piatra sparta de cariera de munte, sa ceara verificarea de catre laboratoare neutre si parchet a grosimii straturilor drumului si a calitatii si dozajului bitumului folosit. Acest drum ar trebui sa aiba durabilitate cca 10 ani. Dar sifonand banii publici cu lucrari de calitate slaba vor trebui reparatii dupa 2-3 ani . Alte fonduri , alte imprumuturi, alte comisioane.