Creșterea galopantă a prețului la uleiul de floarea soarelui a fost cea și care a declanșat nebunia de peste weekend din magazine. Valul de oameni care a luat cu asalt rafturile a determinat unele magazine să își limiteze cantitatea de produse pe care o vând odată pe un singur bon.
Chiar dacă sortimentele mai ieftine sunt mai puține, pentru că au fost primele care s-au cumpărat, ulei există, dau garanții autoritățile. La fel și stocuri de floarea soarelui. Și, atenție, uleiul este o marfă perisabilă.
“Cantitatea maxim achiziționată este de trei baxuri/client”. Acesta este mesajul cu care au fost întâmpinați clienții unui lanț comercial care are magazine în mai multe orașe din țară.
Și la alți comercianți pe rafturile cu produse de bază sunt mesaje care ne atrag atenția că putem cumpăra ulei, făină, orez ori zahăr în cantitate limitată.
Reprezentanții magazinelor spun că au luat această decizie pentru a se asigura că au acces la produse cât mai mulți clienți, în condițiile în care în ultimele zile oamenii au fost tentați să își umple coșurile. Mai toți au căutat mărcile ceva mai ieftine.
Asrian Chesnoiu, ministrul Agriculturii: ”A fost speculată emoția oamenilor. Orice magazin își face analiză pe baza istoricului de vânzare. Evident că dacă apare consum mai mare, orice comerciant ia măsuri să limiteze pe perioadă scurtă cantitatea până își reface stocurile.”
Ideea este susținută și de reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România: “Magazinele pot lua măsuri punctuale și temporare de limitare a cantității comercializate pentru anumite produse, în scopul descurajării speculei, precum și asigurării aprovizionării echilibrate a întregii populații.”
De cealaltă parte, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor consideră incorectă decizia magazinelor de a limita cantitatea de produse pe care o persoană o poate cumpăra odată.
Practica s- ar încadra la “comportament comercial incorect”, spun și reprezentanții ministerului Economiei, iar pentru asta magazinele ar putea fi amendate.
LEGE nr. 363 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor. Sursă: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Articolul 4(1) O practică comercială este incorectă dacă:
a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale;
b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu.
Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor spun că, în acest moment, sunt în desfășurare controale în magazine fizice, dar și în cele din online în ceea ce privește isteria creată în jurul stocurilor de ulei. Potrivit inspectorilor, este verificată inclusiv trasabilitatea produselor, de la producător în lanțurile de distribuție și până la raft.
În continuare, autoritățile dau asigurări că avem suficiente stocuri de ulei. De altfel, și finanțiștii ne recomandă să fim cumpătați.
Adrian Mitroi, analist economic, profesor de finanțe comportamentale: ”Nu are sens – cât ar putea să crească pet-ul, ca să facă această mișcare a ta rentabilă? Timpul petrecut, benzina până acolo, mai ai ulei în cămară la momentul asta. Ce ai făcut? Vei pune peste 6 luni de zile uleiul copiilor deja ușor rânced în tigaie.”
În privința prețurilor oficialii spun că au pregătite mai multe scenarii, iar dacă va fi nevoie statul o să intervină, informează Stirile ProTV