Doar doi profesori au reușit, anul acesta, să obțină 10 la titularizare. Unul dintre aceștia este Oana Zamfirescu, de 33 de ani, din Botoșani, care a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Înainte de a se angaja în învățământ, a lucrat într-un proiect european, „Dicționarele multilingve românești. Istoric și tipologie”, sub egida Institutului de Filologie Română „Al. Philippide”, Academia Română, Filiala Iași. În prezent, este profesor suplinitor la Școala Gimnazială Nr. 10 din Botoșani și la Liceul de Artă „Ștefan Luchian” din Botoșani.
„Am ales să devin profesoară de limba și literatura română pentru că am realizat că e singura profesie care îmi va oferi posibilitatea să citesc și să împărtășesc experiențele mele de lectură. În timpul liceului am descoperit modelul meu în viață: doamna profesoară Mariana Rânghilescu, de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani. Datorită doamnei profesoare am reușit să descopăr cât de frumoasă e lumea limbii și a literaturii române”, ne-a mărturisit Oana Zamfirescu.
Nota 10 de la titularizare i-a adus bucurie în suflet, spune cadrul didactic, pentru că, astfel, a știut că efortul său de atâția ani e răsplătit. Tocmai de aceea, consideră că și notele pentru un elev sunt importante, dar nu definesc în totalitate valoarea școlarului.
„Notele obținute de un elev sunt importante. Sunt o dovadă a faptului că mi-am facut datoria. Totuși, după cum le amintesc mereu elevilor, nota nu arată mereu adevărata noastră valoare. Noi suntem mai mult decât o etichetă pusă de un test, teză sau examen”, spune Oana Zamfirescu.
„Nota 10 înseamnă perfecțiune și nu e ușor să fii perfect”
Spune că nu are o metodă deosebită de a le preda elevilor, ci respectă ceea ce a învățat la cursurile de specialitate. Cu toate acestea, „uneori, în timpul lecției, schimb abordarea în funcție de clasă și de modul în care simt că ar înțelege mai bine conținutul”.
Despre examenul de titularizare, Oana Zamfirescu spune că a fost unul greu. Tocmai de aceea, s-au obținut atât de puține note de 10.
„Au reușit doar doi profesori pentru că este un examen destul de greu. Nota 10 înseamnă perfecțiune și nu e ușor să fii perfect”, a mărturisit cadrul didactic.
În opinia sa, principalele calități pe care ar trebui să le aibă un profesor sunt: bunătatea, iubirea pentru elevi și pentru disciplina predată, respectul față de elevi, maleabilitatea, onestitatea, altruismul și abia apoi pregătirea în domeniu. Recunoaște însă că profesorii nu sunt remunerați pe măsura efortului pe care îl depun.
„Înainte de toate, elevii te iubesc și te respectă pe tine ca om”
„Înainte de toate, elevii te iubesc și te respectă pe tine ca om și apoi pentru cunoștințele pe care le transmiți. Munca de profesor nu se termină niciodată. Nu de puține ori am stat ore întregi corectând și scriind indicații pe teste sau teme, proiectând lecții, alcătuind fișe de lucru și multe altele. Poate un salariu mai mare m-ar motiva și mai mult.”, a spus Oana Zamfirescu.
Cadrul didactic consideră că poți obține mai ușor rezultate bune din partea elevilor printr-o relație de colaborare și nicidecum printr-o abordare dură pentru că altfel există riscul să îi determini pe aceștia să urască disciplina respectivă.
„Eu nu cred că profesorii duri obțin cele mai bune rezultate din partea elevilor. Aici vorbesc din experiența mea ca elev. Am avut astfel de profesori și pot spune că nu au reușit decât să ne facă să urâm disciplina respectivă și să simțim frică înaintea și în timpul orelor. Consider că elevul trebuie atras spre disciplina pe care o predai. Trebuie să-i insufli curiozitate și dorința de a ști cât mai multe și de a se dezvolta. Duritatea, după părerea mea, duce la rezultate de moment și la noțiuni învățate pe de rost și uitate în câteva zile. Pentru mine relația profesor-elev e una de colaborare. Fiecare din cei doi trebuie să dea tot ce e mai bun pentru a evolua împreună”, spune cadrul didactic.
Au fost afișate rezultatele la concursul de titularizare! Doi profesori din Botoșani au luat 10
Este straniu cum are de exemplu si de inspiratie o doamna profesor care ca diriginta s-a comportant mizerabil cu generatii intregi, indeosebi cu acei copii ai caror parinti nu aveau bani nici de meditatii si nici de fondul urias al clasei. S-a intamplat sa imi povesteasca o studenta de dumneaei, cum ii certa pe parinti in sedinta si ii ridica in picioare ca datornici, iar mama mi-a spus ca acelasi lucru se intampla si la sora mea careia dna Ranghiulescu i-a fost diriginta. Mereu zicea mamei „doamna, nu stiu ce o sa faca fiica dvs. ca nu e nimic de capul ei”, iar sora mea a luat examenele fara meditatii, cu note mult mai mari decat cele obtinute la clasa, iar astazi este medic. Felicitari si succes doamnei profesor Zamfirescu! Ii doresc sa aiba si multa dragoste, empatie pentru elevii sai, indiferent ce le sunt parintii!