Unii elevi spun că nu au înțeles nimic din acest an școlar. Tudor Cardaş, elev al Colegiului Național „AT Laurian”, cel mai tânăr Cetățean de Onoare al Municipiului Botoşani și Ana Iftodeanu, elevă și ea în clasa 12, au descris cum a arătat școala pentru ei, în ultimul an. Ministrul Educației i-a ascultat și a oferit câteva răspunsuri la întrebările dificile pe care elevii români le au în urma pandemiei.
Tudor Cardaş, elev al Colegiului Național „AT Laurian”, cel mai tânăr Cetățean de Onoare al Municipiului Botoşani, a fost admis la l’École Polytechnique Paris, cea mai prestigioasă instituție de învățământ științific din Franța. Astfel, la Internațional Mathematical Olimpiad, din octombrie 2020, Tudor a obţinut medalie de bronz, în timp ce la Olimpiada Balcanică de Matematică, 31 octombrie – 3 noiembrie 2020, a primit medalie de argint.
Cu foarte multe participări la concursurile națională și internaționale, Tudor s-a confruntat și el cu multe probleme din cauza situației creeate de pandemia COVID-19. Ar fi vrut ca, după experianța semestrului doi al anului școlar trecut, autoritățile să se gândească la niște măsuri pe un termen mai lung și nu se facă modificări de la o săptămâna la alta.
„N-o să judec acum semestrul doi de anul trecut, fiindcă a fost un șoc pentru toată lumea și nimeni nu știa ce se întâmplă. Ce m-a deranjat e că anul acesta s-a gândit tot pe termen scurt. Mi-ar fi plăcut să fie 2 – 3 scenarii foarte largi și să ne asteptam din start. Noi, în schimb, am avut de-a face cu schimbări de la săptămână la săptămână. N-am mai înțeles nici noi dacă avem vacanță, dacă avem cursuri online, știam de săptămâna de Paște care este de vacanță, dar în rest s-a schimbat foarte mult și nimeni nu știa. Asta a fost problema.”
„În momentul în care oamenii se confruntă cu decizii atât de importante și pierd oameni dragi, eu trebuie să mă gândesc, hmmm, învăț Moara cu noroc, îmi dă Moară cu noroc, oare mai este în programă?”
Ana Iftodeanu, elevă și ea în clasa 12, implicată în foarte multe proiecte ce țin de școală și nu numai, a simțit că acest an terminal nu a fost despre ea și problemele ei, ci despre un examen important, dar acesta a fost mult umbrit de problemele celor care se luptau pentru a trăi. Ar fi vrut să se bucure și ea de un final de liceu ca toți ceilalți, din anii trecuți.
„Când ești în clasele mai mici de liceu, te uiți la cei mari și pare că tu ești doar un martor la gloria lor. Eu așa m-am simțit tot timpul și așa mă așteptam să fie și anul asta pentru mine. Nu a fost așa, n-am simțit că toată lumea asista la gloria mea și la problemele mele. La noi cumva clasa a 12-a a fost un șir din ăsta, ‘e vacanță, relaxează-te că e vacanță, nu, începe din nou să înveți și învață toată programa, nu, nu mai învață toată programa, învață jumătate’.
În momentul în care lumea are probleme mult mai mari decât cele pe care le ai tu, începi să le minimalizezi. Mă simțeam extraordinar de vulnerabilă în față acestor schimbări și simțeam în același timp, cum îmi permit eu să-mi fac griji pentru BAC când lumea trece prin acest lucru extraordinar, în momentul în care oamenii se confruntă cu decizii atât de importante și pierd oameni dragi eu trebuie să mă gândesc: ‘hmmm, învăț Moară cu noroc, îmi da Moară cu noroc, oare mai este în programa?'”
Reacția lui Sorin Cîmpeanu la mărturiile elevilor: Nu de puține ori am fost puși să alegem între două variante, știind că ambele sunt proaste
„Este impresionantă mărturia acestor tineri, este reală, sunt îndreptățiți. Acesta perioada de criză a generat frustrări îndreptățite, mai mici sau mai mari, nu numai în rândul elevilor. Această criză a general dezechilibre psihice, emoționale, sociale. Nimeni nu a fost pregătit pentru această criză, nici elevii, nici profesorii, nici decidenții. Am fost nevoiți să luăm decizii în funcție de evoluția situației. Nu de puține ori am fost puși să alegem între două variante știind că ambele sunt proaste. A trebuit să alegem cea mai puțin dăunătoare variantă.
Unele lucruri pot fi verificate, altele nu pot fi încă verificate, dar putea fi verificate. Decizia de extindere a vacanței de primăvară se vede că a fost o decizie bună pentru că cele două săptămâni în care obligatoriu ar fi fost în online pot fi înlocuite de săptămâni cu prezență fizică, pe care o solicită elevii, profesorii, pe care o solicităm și noi. Educația a avut peste tot de suferit. Pierderile din educație le văd în primul rând tinerii, mai apoi le plătim noi toți. De aceea este important să ne concentrăm pentru a limita aceste pierderi pe măsura posibilului, fiind foarte onest și spunând că aceste pierderi nu vor putea fi recuperate niciunde în totalitate””
Sursa: antena 3