Un psiholog, dar şi logoped, botoşănean a iniţiat un proiect pilot la nivel naţional pentru oferirea unei şanse corecte la educaţie şi dezvoltare copiilor nevăzători. Mai precis, pune pe picioare o ludotecă, unde aceştia pot beneficia de jocuri educative şi distractive adaptate dizabilităţii, scrie Adevarul. La Botoşani sunt sute de copii cu diferite tipuri de deficienţe de vedere sau chiar nevăzători. Mulţi dintre aceştia, în special cei care nu văd deloc, se integrează foarte greu şi în multe situaţii, spun specialiştii, ajung, pe nedrept, să fie consideraţi copii cu retard. În acest context, Laura Dănilă, un psiholog şi logoped botoşănean care la rândul său are probleme de vedere, a iniţiat un proiect unic în ţară prin care încearcă să-i ajute pe aceşti copii să-şi dezvolte potenţialul dar şi să le ofere o şansă de integrare. Mai precis, amenajează o ludotecă, un spaţiu de joacă, special adaptat copiilor cu deficienţe de vedere. Un loc unde vor găsi jucării speciale şi dispozitive care să-i ajute, prin joc, să se dezvolte. Şi asta în condiţiile în care jucăriile pentru nevăzători sunt deobicei costisitoare şi puţin accesibile mai ales părinţilor din nordul Moldovei.
Specialistul Laura Dănilă spune că în urma experienţelor avute în activitatea cu copiii nevăzători şi-a dat seama că aceştia nu prea au acces la materiale educaţionale speciale care să-i ajute în dezvoltare. Din această cauză mulţi rămân la un nivel la care sunt consideraţi, pe nedrept, copii cu retard.
„Am lucrat cu foarte mulţi copii nevăzători din raza judeţului Botoşani şi nu numai şi am observat că dacă ei intră în contact cu aceste cărticele adaptate, sau cărcticele 3 D unde ei pot să simtă detaliile , vor avea un start favorabil. Adică la fel cu copiii tipici. Dacă ei sunt privaţi de aceste materiale specifice au şanse mai mici de dezvoltare, astfel încât la evaluările noastre pot fi trecuţi ca şi cum ar fi copii cu retrard deşi nu este aşa. Am observat că imediat după ce i-am luat în terapiile specifice, copiii au câştigat foarte repede în dezvoltare”, spune Laura Dănilă.
Practic aceşti copii trebuie să beneficieze de aceleaşi jocuri şi jucării cu ale copiilor obişnuiţi doar că adaptate deficienţelor de văz. De exemplu, cărţile de joc au câteva protuberanţe pentru a fi diferenţiate prin atingere sau piesele de scrabble au literele în relief. La fel şi planşele cu animale, sunt în relief. Aceeaşi regulă se aplică cărţilor şi tuturor jucăriilor de acest fel. Mingea este concepută cu un clopoţel în interior pentru a fi identificată după auz.
„Sunt jocuri şi jucării care par absolut la fel cu cele ale copiilor tipici. Diferenţa o fac adaptările specifice copiilor cu deficienţe de vedere şi în special a copiilor nevăzători”, adaugă Laura Dănilă.
Totodată există cărţi cu adaptări tacticle prin care micuţii nevăzători pot simţi, de exemplu, senzaţia atingerii blăniţei unui animal sau pielea unei reptile ori a unui peşte. Toate aceste cărţi, jocuri şi jucării adaptate sunt, însă, greu accesibile părinţilor. Mai ales a celor din mediul rural şi în general din zonele sărace ale ţării. Sunt costisitoare şi greu de procurat. Pe scurt, nu se găsesc în librării.
Aşa s-a născut ideea Laurei Dănilă de a crea un spaţiu unde copii nevăzători şi cu deficienţe de vedere din judeţul Botoşani să se poată bucura măcar câteva ore pe săptămână de jocuri şi jucării de care se pot bucura, adaptate nevoilor lor. Este un proiect unic în ţară iar ludoteca, aşa cum a fost numită, a început să fie amenajată într-o cameră din sediul Asociaţiei Nevăzătorilor din Botoşani.
„Este un proiect pilot la care eu mă gândesc de foarte mulţi ani. De aceea m-am gândit că Asociaţia Nevăzătorilor din România şi în primul rând filiala Botoşani care are în componenţa sa mulţi copii nevăzători şi mulţi copii cu deficienţe de vedere dar şi probleme asociate, ar trebui să aibă o astfel de ludotecă adaptată. Este din punctul meu de vedere, un tărâm în care copiii se vor putea bucura de jucării pe o perioadă de timp, eu zic doi-trei şedinţe pe săptămână. În acelaşi timp părinţii vor fi consiliaţi şi li se va explica ce tip de jucării se potrivesc pentru diferitele etape de vârstă. Vom încerca să aducem şi cărticele senzoriale pentru vârstele foarte mici dar şi dispozitive cu stimulare sonoră şi luminoasă pentru vârstele mai mari astfel încât ei să câştige şi în domeniul coordonării oculo-motorii. Vom încerca să aducem şi jucării care să poate stimula pe copiii audiopi, cei care au şi un restant vizual”, spune Laura Dănilă.
Ludoteca a început deja să fie dotată cu tot felul de jocuri adaptate, de la mingi speciale şi până la cărţi tactile. Totodată sunt planşe, hărţi, fişe cu calcule şi operaţiuni matematice pentru şcolari, toate adaptate nevăzătorilor. Toate materialele sunt din donaţii atât din partea profesorilor de la şcoala specială Târgu Frumos dar şi a consilierilor judeţeni sau reprezentaţi ai Consiliului Judeţean. Cel mai probabil, ludoteca îşi va deschide porţile pe data de 1 iunie, de Ziua Copilului, atunci când vor fi terminate toate amenajările.
Mai mult decât atât, copiii nevăzători vor fi pregătiţi, ca la o grădiniţă, pentru clasele pregătitoare din şcolile speciale, cea mai apropiată fiind la Târgu Frumos, judeţul Iaşi, adică la aproximativ 100 de kilometri de Botoşani. Mersul la grădiniţă este o provocare pentru părinţii copiilor nevăzători. Grădiniţe speciale sunt puţine în ţară, una dintre acestea fiind la Cluj Napoca. Tocmai de aceea copiii au mult de muncă mai ales în clasa pregătitoare. Prin intermediul ludotecii, Laura Dănilă vrea să ajute la pregătirea acestor copii pentru începutul şcolii, oferindu-le un bagaj minim de aptitudini.
„Şi apoi să putem ajuta la achiziţiile pre-braille care sunt atât de importante în clasa pregătitoare. Am observat că colegii noştrii din şcolile speciale au de lucrat mult mai mult cu copiii în primul semestru. Până îi obişnuiesc cu diferite forme geometrice, cu formele animalelor domestice. Şi noi atunci încercăm să fim dacă se poate un prim pas în dezvoltarea acestor copii, în aşa fel încât la şcoală să le fie mai uşor. Totodată activităţile de la ludotecă îi vor ajute pe copiii cu deficienţe de vedere să se integreze mai bine în şcolile de masă”, spune logopedul.
„Aşa încât să putem obţine ca prim pas important o integrare mai uşoară a lor în grădiniţe.O provocare este în primul rând acceptarea acestor copii în micro-grup. Nici copiii cu deficienţe de vedere sau nevăzători nu ştiu cum anume să se comporte, pentru că le lipseşte socializarea”, adaugă acesta.
„Şi nici copiii tipici nu ştiu cum să-i poată accepta, în aşa fel încât să se producă acea integrare activă. Iar cadrele didactice invocă tot felul de motive şi nu-i primesc o lungă perioadă de timp, doar o oră, două şi atunci însoţiţi de părinţi. Şi atunci integrarea lor, este o intregrare parţială. Mult mai bine aceşti copii sunt acceptaţi şi se dezvoltă în grădiniţele specifice pentru copii nevăzători care în ţara noastră, din păcate, sunt foarte puţine. Părinţii trebuie să facă drumuri foarte lungi, precum grădiniţa din Cluj Napoca ca să-şi poată integra copiii cu succes de la vârste foarte mici”, precizează Laura Dănilă.