Învățământul on line rămâne o opțiune și vine să completeze procesul educativ acolo unde cursurile nu se pot ține fizic, în niciun caz o soluție continuă și permanentă: aceasta este concluzia participanților la dezbaterea organizată de Pro România cu tema: Învățarea on line-oportunități, limite!
S-a încheiat un an de când în România din cauza pandemiei de COVID 19, elevii învață aproape exclusiv on line. Un sistem de învățământ cu avantaje și dezavantaje, dar care a luat pe nepregătite întreaga clasă politică și pe responsabilii Ministerului Educației. Departamentul Educație din cadrul organizației PRO România Botoșani a organizat o dezbatere asupra avantajelor și dezavantajelor învățământului on line, cu actorii sistemului educational.
“Ca și avantaje ale școlii on line au fost menționate distribuirea rapidă a materialelor didactice, profesorii pot transmite foarte repede, oricând, oriunde și oricui informațiile. Putem evidenția, de asemenea, existența conținuturilor multimedia în procesul de predare/învățare. De cealaltă parte, participanții la dezbatere au concluzionat că școala on line nu ține seama de realitatea prezentă, mai ales în mediul rural: un sfert din gospodăriile din România nu au acces la internet, iar în multe sate semnalul de telefonie este slab sau inexistent. Astfel, tot mai mulți copii din medii vulnerabile pierd contactul cu școala și îngroașă rândurile abandonului școlar. Dezavantajele învățării online sunt legate și de faptul că sunt sărăcite relațiile interumane între elevi și profesori, dar și între elevi, cu reale efecte în timp, dacă se permanentizează acest mod de abordare a învățării. Prin urmare PRO România avertizează că elevii români nu pot continua, la niciun nivel, să urmeze cursurile numai de la distanță. Există încă numeroși profesori care nu au fost instruiți în ceea ce privește predarea on line, iar programa școlară, la un an de învățământ la distanță, nu a fost adaptată la realitatea din sistemul educational actual. A continua în sistem on line ca și până acum, va conduce la grave disfuncționalități și dezechilibre irecuperabile în învățământul românesc”, susține cordonatoarea departamentului Educație de la PRO România, Mihaela Huncă.