În primăvara anului 2021 va intra în vigoare introducerea automată, în toate polițele, a decontării directe, adică a posibilității ca șoferul păgubit să se adreseze, în caz de accident, propriului asigurător nu companiei care a emis RCA pentru mașina șoferului vinovat.
În primăvara acestui an, ar trebui să intre în vigoare cea mai importantă schimbare din istoria recentă a pieței RCA și una dintre cele mai importante schimbări din ultimul deceniu pentru șoferi. Este vorba despre introducerea automată, în toate polițele, a decontării directe, adică a posibilității ca șoferul păgubit să se adreseze, în caz de accident, propriului asigurător nu companiei care a emis RCA pentru mașina șoferului vinovat. Această măsură va aduce, la rândul ei, multe schimbări, printre care o creștere de preț.
Este posibil ca scumpirile să fie totuși de numai 3%
Economica a obținut datele oficiale ale Autorității de Supraveghere Financiară(ASF) în această privință, dar și estimarea mult mai detaliată a vicepreședintelui Autorității responsabil de piața asigurărilor, Cristian Roșu. În documentele oficiale trimise de ASF către Ministerul Finanțelor Publice(MFP), inițiatorul proiectului de OUG care va transpune în legislație schimbarea, ASF estimează o scumpirea de 10-12% a tarifelor RCA ca urmare a introducerii decontării directe în toate polițele.
Totuși, estimarea se bazează pe situația actuală din piață, care se va schimba radical după ce legea va fi modificată, motiv pentru care sunt șanse mari ca scumpirile să fie semnificativ mai mici, chiar de sub 3%.
Cine va crește prea mult prețul riscă să iasă din piață
„S-a făcut și un studiu de impact pe prețuri. În acel studiu este prezentată o potențială creștere a prețurilor cu 10-12%. Acolo, însă, nu puteai să spui decât cifre, eu pot să spun și ce este în afara cifrelor. Colegii de la actuariat, când au înglobat în prețul de referință costul decontării directe, pentru că la prețul de referință ne-am raportat în momentul acela, au luat în calcul prețurile de vânzare ale polițelor existente în acel moment. Aici sunt două lucruri de discutat. La acel moment, ca și astăzi, când stăm de vorbă, polițele în vigoare sunt undeva la 160.000-170.000, număr total nerelevant față de cele 6,4 milioane de polițe valide în piață, iar prețurile la care se ofertează sunt prețuri total prohibitive. Într-un cuvânt, acum mai nimeni nu vrea să vândă acest serviciu. Pot veni cu un exemplu simplu. Una dintre companiile cu o cotă mare de piață pe RCA, pe o poliță de 6 luni, pentru un automobil de 1,6 litri, cotează la 266 de lei. Prețul serviciului de decontare directă era de 240 de lei. Acest preț este clar prohibitiv. La fel la toate celelalte companii. În momentul în care vom face această decontare obligatorie vor fi 6,4 milioane de polițe. Deci adunarea este diseminată și este o cantitate mult mai mare de bani. Nu va exista niciun motiv ca o companie să își introducă o sumă prohibitivă. Dimpotrivă, cine va crește prea mult prețul riscă să iasă din piață. Așadar, dacă m-ai întreba pe mine, ți-aș zice că s-ar scumpi cu 10-20-30 de lei. Viorel Vasile (nr. proprietarul Safety Broker, cel mai mare intermediar din piața RCA) lansa o teorie, vorbind de 40 de lei în plus pornind de la un comunicat al Allianz care spunea că pe un an de zile ar oferi 80 de lei. Eu cred că și acest preț este exagerat. Deci, după mine, noua legislație nu ar trebui să aducă o variație de preț mai mare de 2-3%”, ne-a explica oficialul ASF, într-un interviu.
Potrivit lui Roșu, dacă totul decurge normal, în jurul datei de 8 martie OUG care introduce decontarea directă în polița RCA va intra în vigoare, scrie BizBrașov.