Olimpia Andreea Cojocariu este educatoare de un an de zile. Și-a ales această vocație de mică, dar viața a dus-o în alte domenii de activitate timp de 13 ani. A lucrat în privat, dar într-o zi a decis să-și urmeze visul și a luat calea învățământului.
„Într-una din zile în timp ce citeam cartea „Sa nu ne răzbunați” am hotărât pe loc să îmi îndeplinesc visul din copilărie, cel de a fi educatoare. Iubesc nespus de mult copilașii și mereu căldura și iubirea lor sinceră îmi oferă un sentiment ce nu poate fi descris în cuvinte. Copilăria este un Univers fascinant, este o lume plină de miracole, creație, libertate și multe, multe zâmbete ceea ce la adulți rar mai întâlnim, și da, iubesc să fiu inconjurata de aceasta lume în care guvernează cei mici și cum bine preciza Henry Ward Beecher „Copiii sunt mâinile cu care ne prindem de rai.””, ne-a povestit doamna educatoare.
Începutul de an școlar a fost atipic, luni, cu foarte multe măsuri care trebuiau respectate. Noile reguli au fost incomode nu doar pentru copii, cât și pentru părinți și cadrele didactice, spune doamna educatoare. Festivitatea de început de an școlar nu a mai avut loc și s-a interzis ca profesorilor să li se ofere flori. Olimpia Cojocariu povestește, însă, că patru copilași din grupa sa au ținut neapărat să îi ofere flori și nu a putut să îi refuze.
„Nu am putut să le refuz, le frângeam inima, ei sunt mititei și nu ar fi înțeles de ce doamna le refuză floarea culeasă din grădina lor. (fiind educatoare în mediul rural floricelele primite au fost aduse din grădina fiecărui copilaș, culese cu mânuța lor)”, spune doamna educatoare.
Preșcolarii sunt mai norocoși, dacă putem spune așa, pentru că ei nu vin la grădiniță cu mască. Sunt singurii care nu sunt obligați să o poarte. În grădiniță doar cadrul didactic și cel auxiliar poartă masca de protecție, iar în rândul copiilor de școală, cei din învățământul primar, gimnazial și liceal sunt nevoiți să o poarte de asemenea.
La Grădinița din cadrul Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” s-au luat toate masurile specifice combaterii și răspândirii virusului.
„Dispunem de doua cai de acces separate pentru intrarea și ieșirea acestora, grupurile sanitare sunt dotate cu apa calda și săpun, exista dezinfectant atat la baie cât și în sala de grupa pe care copilașii îl folosesc ori de câte ori este nevoie. ( la intrarea în clasa, după folosirea toaletei, după masa, după diferite activități didactice etc). Mobilierul grupei este dispus conform recomandărilor astfel încât sa existe o distanțare de cel puțin 1 m între copiii, jucăriile sunt păstrate în cutii de plastic pentru a împiedică depunerea prafului pe ele, scaunelele copilașilor sunt personalizate astfel încât fiecare sa știe unde sa se așeze fără a ocupa locul colegului de grupa, covoarele care înainte erau prezente în fiecare sala de grupa nu mai sunt, nu se mai pot folosi pe timpul pandemiei deoarece împiedică igienizarea corecta a sălii și rețin foarte mult praf”, spune Olimpia Cojocariu.
De asemenea, copilașii nu au voie să mai facă schimb între ei de mâncare, jucării de acasă, iar intrarea părinților este interzisa în gradinita, aceștia ii lasă la ușă, doamna educatoare îi preia și îi duce în sala de grupă.
„Credeți-mă ca și pentru cei mari e greu sa accepte aceste noi reguli, ce sa mai vorbim de cei mici, ei prin natura lor își doresc sa fie mereu înconjurați de alți copilași, au nevoie permanenta de socializare de interacțiune de suport, incurajare, sprijin, iubire și înțelegere din partea tuturor. Este dovedit stiintific ca îmbrățișările sunt benefice, acestea ne ajuta sa ne simțim iubiți, importanți, fericiți, este o liberă exprimare a sentimentelor care ajută la creșterea încrederii, prin transmiterea unei senzații de ocrotire, practic sunt esențiale în rândul preșcolarilor dar care în momentul de fata nu mai pot fi oferite, este greu și dificil sa explici unui copilaș de ce nu mai pot exista îmbrățișări pentru un timp. Dar, ca să trecem mai bine și mai ușor peste aceasta perioada destul de grea și chiar apasatoare pot spune, în activitățile didactice și nu nu numai ma ajut de joc, prin intermediul jocului copii înțeleg mult mai bine lumea înconjurătoare și schimbările ei. Pentru a le prezenta și explica pe înțelesul lor toate regulile ce le au de respectat ne jucam și învățăm ce avem voie sa facem și ce nu. Jocul în gradinita reprezinta temelia, baza tuturor activităților, este o modalitate prin care copilul asimilează și se acomodează cu noi continuturi și reguli ceea ce face ca cele transmise de profesor sa fie înțelese mult mai ușor și într-o maniera relaxanta”, ne-a mărturisit doamna educatoare.
Olimpia Cojocariu avea o mulțime de idei privind activitățile pe care să le facă cu copilașii de grădiniță, dar multe va trebui să le anuleze din cauza noilor restricții impuse din cauza epidemiei de coronavirus.
„Știu ca anul acesta va fi unul plin de provocări, nu voi mai putea face multe din activitățile pe care le-am desfășurat în anul trecut cu cei mici, va trebui mereu sa ma reinventez și sa fiu pregătită pentru orice, nu se știe încă, dar putem fi închiși iar, noi momentan suntem încadrați în planul verde, dar oricând putem trece la planul galben sau roșu mai ales ca vor veni lunile reci de toamna, trebuie sa fim pregătiți pentru orice. Se zice ca o educatoare este un izvor nesecat de idei, cu siguranță voi reuși împreună cu copilașii mei sa trecem cu bine peste acest an. Noul normal poate aduce cu el și lucruri bune nu doar rele”, spune cadrul didactic.
Doamna educatoare a transmis un mesaj tuturor copilașilor cu prilejul începerii unui nou an școlar:
„Le doresc sa aibă parte de momente unice trăite alături de colegi, prieteni și profesori și sa nu uite ca puterea lor este nelimitata și ca oricând pot ajunge acolo unde își doresc prin munca si dăruire. Sa poarte mereu iubirea în inima și sa zâmbească ori de cate ori doresc, chiar și atunci când sunt triști, nimic nu e mai frumos decât un zâmbet sincer de copil”, spune doamna educatoare.