Botoșaniul se poate mândri cu elevi de performanță, care au muncit de-a lungul anilor de liceu, iar acum culeg laurii. Patru absolvenți de liceu din Botoșani, trei de la „A.T. Laurian”, respectiv Mădălina Ababei, Codrin Aniculăese, Elena Roxana Bădilă, și unul de la „Mihai Eminescu”, respectiv Alina Elena Brânză, au obținut 10 pe linie la Bacalaureat, în sesiunea din vară. Nu se consideră cu nimic mai speciali față de colegii lor, doar că au știut ce vor, au fost ambițioși, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Sunt tineri discreți, cum rar vezi în ziua de azi, dar pot fi un exemplu pentru mulți dintre adolescenți.
Trei dintre ei au declarat, pentru BotoșaniNews.ro, cum au reușit să obțină 10 la Bacalaureat.
Alina Elena Brânză, de la Colegiul „Mihai Eminescu” a obținut rezultate maxime la Limba Română, Matematică și Fizică.
„- Tripla de 10-, cum îmi place să îi spun, era un vis pentru mine. Era nota perfectă pe care o doream, dar pe care nu credeam că sunt capabilă să o obțin. Aparent, visurile devin realitate dacă speri și muncești. Nu pot să spun că am făcut sacrificii. În afară de faptul că în ultima lună înainte de examen am stat în casă ca să învăț și să aprofundez ceea ce știam deja, viața mea s-a desfășurat la fel. Am încercat să mă încurajez, să îmi spun că totul o să fie bine și că o să obțin nota dorită, în ciuda emoțiilor care au fost la nivel maxim și în ciuda situației din lume”, ne-a spus tânăra.
Alina spune că secretul acestei reușite presupune mai multe lucruri: muncă, un strop de încredere și timp de relaxare.
„Pot să spun că încrederea și relaxarea contează mai mult; nu pentru cunoștințele acumulate, ci pentru liniștea sufletească. Prea multă muncă duce la extenuare și nu cred că își dorește nimeni așa ceva. În 4 ani de liceu este suficient timp pentru învățat, așa că trebuie găsit un echilibru care să ofere o stare de siguranță”, ne-a spus Alina.
Aceasta vrea să studieze la Facultatea de Matematică și Informatică din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca deoarece matematica este pasiunea sa și mereu a fost fascinată de calculator și tot ceea ce presupune.
„Probabil o să urmez o carieră în IT, dar cine știe ce surprize mai are viața pentru mine. În orice caz, e ceea ce îmi doresc să fac și vreau să reușesc în România, pentru că și aici se poate, chiar dacă mulți ar spune că în străinătate este mai bine. Cred cu tărie că noi, tinerii, suntem capabili să schimbăm ceva și acest lucru se poate întâmpla doar dacă rămânem în țară și dacă luptăm”, spune, plină de optimism, tânăra, care este de părere că „norocul ți-l faci singur”.
Mădălina, Codrin și Roxana au fost în aceeași clasă la Colegiul „A. T. Laurian”: a XII-a D, la profilul matematică- informatică intensiv engleză.
Sunt trei tineri serioși, muncitori, dar foarte discreți. Cu greu vorbesc despre ei, despre performanțele lor. Codrin spune că pentru rezultatul dorit la Bacalaureat nu a sacrificat nimic. Secretul său a fost că a învățat în toți anii de studiu, ajungând să se obișnuiască cu o astfel de rutină.
„ Având în vedere faptul că adevărata mea admitere a avut loc vara trecută, când am dat examenul Cambridge pentru a-mi echivala nota la admitere, Bacalaureatul nu are o importanță obiectivă, concretă pentru mine. In schimb, faptul ca am obținut o notă ca aceasta îmi fructifică cei 4 ani de liceu și îmi demonstrează progresul academic făcut în acest timp. Pe de o parte, materiile reale (matematica, fizica, informatica, etc.) trebuie aprofundate încă din primul an de liceu; nu se pot recupera ani întregi de studiu pe ultima sută de metri. Pe de alta parte, deși recunosc că ar putea fi considerată o metoda superficială, în cazul probei la limba și literatura română am recurs la memoratul eseurilor cerute pe de rost (cu singura mențiune că materialul memorat mi-a aparținut, nefiind copiat din culegeri, fapt care mi-a făcut studiul mai eficient). Totuși, există o multitudine de alți factori care contribuie la un 10 curat. Dintre acestia, doresc sa subliniez importanța plăcerii de a învăța”, spune Codrin.
Tânărul este decis să urmeze Facultatea de Litere din cadrul UBB Cluj, cel mai probabil cu specializarea principală limba și literatura engleză.
Nici el nu crede în noroc atunci când vine vorba despre performanțele școlare.
„Am avut norocul de a fi crescut de doi părinți care au știut să mă împingă de la spate, în direcția academică, fără a mă forța și fără a mă face să detest școala și tot ce ține de ea. În rest, rezultatele sunt produsul muncii mele și nu au nicio legătură cu norocul”, ne-a spus tânărul.
De cealaltă parte, colega sa, Mădălina, spune că reușitele însumează ore de studiu intens, lectură de profunzime, sprijin din partea celor implicați, mai ales al familiei.
„Sufletește, rezultatul obținut la bacalaureat este, pentru mine, o mare bucurie și o încununare a muncii depuse pe parcursul a 12 ani, atât la școală – referindu-mă, aici, la cultivarea acelei culturi generale care distinge o persoană în orice convorbire civilizată, cât și individual, acasă – referindu-mă la matematica pe care am învățat-o din pasiune. Aș dori să fac observația că vocabula “muncă” nu trebuie înțeleasă în sensul unui efort titanic. Împlinirea în oricare domeniu de activitate împletește plăcerea și veselia cu conștiinciozitatea și puterea convingerii pe care o purtăm”, ne-a precizat tânăra.
Mădălina susține că oricine va fi înzestrat cu câteva virtuți cultivate din timp, din copilărie – dorința de perfecționare, competiția în raport cu sinele, consecvența, poate reuși să obțină o astfel de notă la un examen atât de important.
„Totuși, prin comparație cu olimpiadele și concursurile la care am participat, examenul de bacalaureat nu mi se pare a fi un punct de referință în dezvoltarea mea”, adaugă tânăra.
Mădălina va studia matematica la o universitate de prestigiu în domeniul științei și tehnologiei din UK – Imperial College London – unde a fost admisă pe baza unui concurs de specialitate pe care l-a susținut în toamna anului trecut, a unui dosar doveditor al performanțelor școlare în domeniul matematicii, la concursuri și olimpiade, dar și a unor scrisori de recomandare din partea celor care au pregătit-o.