Prima ediție Les Films de Cannes à Botoșani prezintă filmele premiate la celebrul Festival de Film de la Cannes, anul acesta. În perioada 20-22 octombrie, publicul din Botoșani va avea ocazia să vadă, la Cinema Unirea, producțiile cinematografice care au câștigat Palme d’Or, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare masculină și Premiul pentru interpretare feminină.
Les Films de Cannes à Botoșani va demara cu proiecția filmului Dolor y Gloria, pelicula ce marchează întoarcerea fulminantă a lui Pedro Almodóvar în cadrul competiției oficiale a Festivalului de la Cannes. Protagonistul filmului, Salvador Mallo (Antonio Banderas) este un cineast în plină criză creativă, afectivă și de sănătate. O privire în trecut și o serie de reîntâlniri îi prilejuiesc o serie de reflecții despre viață și artă, declanșând un proces de regăsire interioară. Un film despre rupturi și reconciliere, deopotrivă personal și universal, Dolor y Gloria este “simplu într-un fel care devine incandescent – infuzat de o asemenea blândețe stranie și frumoasă a spiritului uman” (San Francisco Chronicle). Pentru interpretarea magistrală a acestui alter ego al lui Almodóvar, lungmetrajul i-a adus lui Banderas Premiul pentru Cel mai bun actor la Cannes, anul acesta. De altfel, filmul a fost întâmpinat cu aprecierea unanimă a presei și a publicului, un lucru inedit pentru controversatul regizor. O poveste dură și emoționantă, filmul “îți lasă o tristețe dulce și o dorință pătrunzătoare să vezi următorul film”, conform criticilor de la The Guardian.
Luni, 21 octombrie, va fi proiectat Little Joe. Lungmetrajul, semnat de cunoscuta regizoare de origine austriacă Jessica Hausner, a fost selecționat în competiția oficială de la Cannes și i-a adus Premiul pentru interpretare feminină actriței Emily Beecham. Pelicula spune povestea unei plante modificate genetic care ar trebui să aibă un efect terapeutic impresionant – să își facă fericit proprietarul – dar ajunge să aibă diverse efecte neobișnuite asupra celor din jur. Un film în mod deliberat clinic și stilizat, Little Joe chestionează efectele fericirii artificiale, idealizate de societatea contemporană. “Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic”, scrie Screen Daily despre film.
Ultima zi a festivalului aduce trei filme din competiția Festivalului de la Cannes: Matthias et Maxime, de Xavier Dolan, Portrait de la jeune fille en feu care și-a adjudecat Premiul pentru Cel mai bun scenariu, dar și marele câștigător Palme d’Or, Parasite.
Cel mai recent film semnat de Xavier Dolan, Matthias et Maxime, a făcut parte din Competiția Oficială Cannes 2019 și ne prezintă doi prieteni din copilărie care trebuie să se sărute pentru filmările unui scurtmetraj de amatori. Momentul intim declanșează reacții în lanț, de la întrebări persistente despre propria lor identitate până la modificarea prieteniei dintre cei doi și a relației lor cu cercul larg de prieteni. Recompensat la Festivalul de la Cannes pentru Mommy (2014) și pentru Juste la fin du monde (2016), Dolan revine în competiție cu o dramă intensă și delicată care reconfirmă abilitățile lui regizorale și poziția lui de „artist sublim și extrem de talentat” (Little White Lies).
Recompensată cu numeroase premii, cineasta Céline Sciamma a participat la Cannes încă de la debutul său cu lungmetrajul Naissance des pieuvres. Cel mai recent film al acesteia, Portrait de la jeune fille en feu, aflat în competiția oficială la Cannes anul acesta, este “atât de bun încât îți vei dori să-l revezi cu încetinitorul pentru a înțelege exact cum e realizat”, conform criticilor de la Hollywood Reporter. În Franța secolului al XVIII-lea, Marianne, este angajată să picteze potretul de nuntă al lui Héloïse. Însă, întrucât aceasta din urmă nu dorește să fie căsătorită și refuză să pozeze, Marianne este nevoită apeleze la anumite subterfugii pentru a realiza portretul în secret: ea trebuie să-și observe modelul ziua, pentru a o putea picta noaptea. Relația dintre cele două femei va deveni tot mai strânsă pe măsură ce împărtășesc ultimele momente de libertate ale lui Héloïse.
Parasite (Gisaengchung), de Bong Joon-ho, este producția care a primit anul acesta Palme d’Or cu unanimitate de voturi din partea juriului condus de Alejandro González Iñárritu, este “un film genial, captivant și care refuză să fie încadrat într-un tipar” (IndieWire). Un basm modern despre inegalitățile sociale din Coreea de Sud, Parasite spune povestea familiei Ki-taek aflată într-o situație economică precară, toți membrii fiind în șomaj. Astfel, familia Ki-taek devine foarte interesată de bogata familie Park și viața sa plină de farmec. Printr-o întâmplare, cele două grupuri devin legate și formează o relație simbiotică, dar acesta este doar începutul unui șir de întâmplări imposibil de controlat. Pentru Variety “acest film strălucitor, caustic, cu meșteșugul și umorul său ireproșabil” secționează un sistem care creează diviziuni sociale, tocmai pentru a scoate la iveală efectele hidoase pe care acesta le are.
Biletele pot fi achiziționate de la casieria Cinema Unirea, prețul unui bilet fiind 8 lei. Filmele vor fi prezentate în versiune originală cu subtitrare în limba română.