Mai bine de jumătate din transportul feroviar din Botoşani a fost preluat de firma Regiotrans din Braşov. Traseele nerentabile pentru CFR Călători aduc profit pentru Regiotrans, care primeşte subvenţie de 80% pentru fiecare loc din tren.
CFR Călători mai are doar 16 trenuri care vin şi pleacă zilnic din Gara Botoşani. Acestea asigură legătura cu acceleratele şi rapidele spre Iaşi şi Suceava.
Restul traseelor au fost preluate de doi ani de societatea Regiotrans. Acum, numărul curselor operate de CFR Călători şi Regiotrans este aproape egal.
„Noi avem în fiecare zi 16 trenuri ce vin şi pleacă din Botoşani, după ce în 2008 o parte din trasee au fost scoase la licitaţie. Au dispărut Botoşani-Leorda, Leorda- Dorohoi, însă acestea au fost preluate de Regiotrans“, a precizat dispecerul de serviciu al Gării din Botoşani.
Subvenţie de 80% pentru fiecare loc din vagon
În momentul scoaterii la licitaţie a traseelor judeţene şi a celor care fac legătura cu judeţul Iaşi, reprezentanţii CFR Călători au precizat că este vorba doar despre rentabilizarea acestor trasee.
„Licitaţia a fost câştigată de Regiotrans, care le va exploata timp de trei ani. Noi am păstrat doar patru trasee şi acelea nerentabile, dar din motive sociale“, a explicat în 2008 Constantin Axinia, şeful Regionalei Iaşi a CFR Călători. În numai doi ani, Regiotrans a ajuns să preia Gara Dorohoi şi are în prezent mai multe trenuri decât CFR Călători la nivelul judeţului Botoşani.
„Avem şase trenuri zilnice spre Iaşi şi cinci către Botoşani. Dus -întors înseamnă 22 de trenuri zilnice“, a spus angajata biroului de informaţii de la Regiotrans Dorohoi.
Afacerea este una cât se poate de profitabilă pentru firma cu sediul în Braşov. „Ei primesc subvenţie 80% pentru fiecare loc din automotoare. Nu contează dacă au clienţi sau nu, subvenţia se plăteşte. La CFR se plăteşte subvenţie doar la biletul plătit“, a spus un reprezentant al Gării Botoşani. În perioada următoare alte 12 trasee vor fi preluate de firma privată în judeţul Botoşani.
„Regiotrans primeşte subvenţie cum primeşte orice operator privat. Noi facem profit pentru că noi încasăm. La noi nu sunt călători care să nu plătească. Noi am reuşit să ne adaptăm traficului, ei nu“, a declarat Valentin Ceapraz, director de exploatare la Regiotrans.
„E clar că la mijloc este vorba de o măgărie şi în următoarea şedinţă voi avea o interpelare asupra acestui aspect“, a spus parlamentarul de Botoşani Cătălin Buhăianu.
One thought on “Afacere privată pe şine cu bani publici”
Comments are closed.