România anului 2019 e repetentă la capitolul infrastructură, iar investiţiile continuă să fie minime sau lipsesc cu desăvârşire. O situaţie disperată întâlnim în estul ţării. Viteză redusă şi siguranţă minimă în trenurile care leagă judeţele Iaşi şi Botoşani. Calea ferată de pe tronsonul Iaşi – Dorohoi este deformată, iar călătorii cer repararea acesteia. Pentru oamenii care locuiesc în localităţile din această zonă, trenul este mijlocul de transport în comun pe care se bazeaza pentru a ajunge la oraş.
Sătul de condiţiile în care circulă cu trenul, unul dintre călători a filmat calea ferată şi a postat fotografiile pe reţelele de socializare. În imagini se vede cum linia care face legătura între Iaşi şi Dorohoi are denivelări.
Zilnic, pe această cale ferată trec 15 trenuri. Pentru că linia este strâmbă, locomotiva circulă cu viteză redusă.
Nu doar că se circulă cu viteză redusă. Denivelările sunt resimţite de călători, iar de condiţii decente nici nu poate fi vorba.
Călător: Aiurea, niciun fel de condiţii. Nu au perdele, mizerie, tot ce vrei şi ce nu vrei. Nu ai cum să urci în tren pentru că postamentul este jos şi treapta este aproape la un metru, cum să urci? Îţi trebuie scăunel.
Călător: Bine ar fi să o întreţină şi pe asta că e linie şi se încasează nişte bani. Doar cine se urcă în tren, plăteşte. Aşa că trebuie şi confort.
Tronsonul a fost preluat în 2009 de o companie privată care, prin contract, s-a angajat să întreţină calea ferată. Cei de la CFR au menţionat, într-un răspuns oferit Digi24 că firma tespectivă trebuie să menţină în stare de funcţiune infrastructura feroviară cu toate mijloacele fixe şi echipamentele conexe, precum şi materialul rulant utilizat, conform normelor tehnice şi prevederilor instrucţionale din sistemul de transport feroviar. Mai mult, trebuie să întreţină şi să repare secţiaunea de drum respectivă.
Prof. univ. dr. ing Teodor Broşteanu, profesor Universitatea Tehnică Iaşi: Motivul este clar: neîntreţinere, neîntreţinere, neîntreţinere! Asta se face, de obicei, la 7-8 ani, 9 ani. Probabil că au mult mai mult perioada de când nu s-au făcut aceste lucrări şi atunci asta este situaţia. Pericolul care este să deraieze. Dacă nu se reduce viteza de circulaţie.
În zona Iaşi firma privată a luat în administrare 330 de kilometri de cale ferată, iar în total, în România, gestionează peste 1.500 de kilometri.
sursa: Digi 24