Poliția Română a transmis o explicație, pe pagina oficială de Facebook, cu privire la două teme des abordate de șoferi: De ce stați la ,,pândă”? și De ce dați numai amenzi și nu faceți prevenire?.
Polițiștii vorbesc de șoferii agresivi în trafic ca de „zmeii șoselelor”, care se transformă în „mielușei” când vîd echipajele de poliție. Ei spun că, din acest motiv, se justifică prezența radarelor neinscripționate sau amplasate în locuri mai puțin vizibile.
De altfel, Poliția susține că radarele neinscripționate sunt folosite în mai multe state civilizate.
Iată explicația polițiștilor:
Să începem cu ,,#pânda”
Începem prin a vă spune că majoritatea șoferilor respectă regulile de circulație și au grijă de siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic. Totuși, există o minoritate a celor care uită de siguranța lor și a celorlalți și încalcă legea. Despre ei o să vorbim.
Se spune despre conștiință că este ceea ce faci atunci când crezi că nu te vede nimeni. Unii șoferi, motocicliști, bicicliști sau pietoni au un comportament disimulat atunci când se află în preajma unui echipaj de poliție sau cred că nu sunt observați.
Din ,,zmeii șoselelor”, care uită de multe reguli de circulație și îi pun pe ceilalți participanți la trafic în pericol, se transformă, preț de câteva clipe cât sunt în apropierea polițiștilor, în ,,mielușei” care ar ajuta bătrânele să traverseze strada.
Problema este că la câțiva kilometri distanță produc un accident din cauza căruia multe familii au de suferit.
Nu suntem peste tot și nici ,,big brother” nu suntem să avem ochi oriunde, însă grija noastră este ca fiecare să ajungă acasă în siguranță.
Folosirea unor mașini neinscripționate sau amplasarea radarelor în locuri din care pot monitoriza ușor traficul, dar pot fi mai greu observate de șoferi reprezintă o practică răspândită la polițiile din multe state.
Acestea sunt mijloace eficiente de menținere a siguranței rutiere, societatea înțelege necesitatea și utilitatea lor, iar mulți dintre șoferii români care au condus în străinătate au observat personal acest lucru.
Mulți ne spun că doar asta facem (pânda) și că este mai comod să stai la căldură în mașină și să aștepți ,,să pice” un șofer grăbit decât să dirijezi sau să ieși în teren și să aplici sancțiuni celor care staționează neregulamentar, merg pe linia de tramvai sau traversează neregulamentar.
Le spunem că facem toate aceste lucruri și că polițiștii sunt prezenți în trafic de la primele ore ale dimineții, până seara târziu, indiferent că vorbim de zile geroase, ploioase sau cu temperaturi caniculare.
Însă toată această muncă a mii de polițiști este mai puțin vizibilă pentru că atunci când lucrurile funcționează sunt puțini cei care îi observă pe oamenii din spatele rezultatelor.
Le mai spunem și că oricât de mult am sta cu radarul pe marginea drumului, după o curbă sau un gard viu, nu am avea ce să constatăm dacă acea minoritate de șoferi despre care vorbim ar respecta regulile de circulație.
Decizia de a încălca normele rutiere este una personală, iar șoferul care o face acceptă automat și posibilitatea unei sancțiuni și face acest lucru în mod conștient.
Ulterior, unii caută motive exterioare propriei persoane pentru a justifica ,,nedreptatea” sancțiunii aplicate și a nu-și asuma consecințele propriilor fapte, însă răspunsul este întotdeauna la șofer. El este cel care a ales să încalce regulile de circulație.
Din perspectiva unora, problema nu este că au încălcat regulile de circulație, ci faptul că nu au văzut echipajul de poliție atunci când au încălcat legea și i-au pus pe ceilalți participanți la trafic în pericol… și revenim la ideea cu care am început: conștiința este ceea ce faci atunci când crezi că nu te vede nimeni.
Dacă am privi lucrurile din această perspectivă, ne întrebăm oare ce comportament social ar avea aceste persoane dacă ar trăi într-o lume în care nu există legi sau în care nu are cine să le aplice?
Știm că faptul că aplicăm sancțiuni nu ne face cea mai iubită categorie profesională, însă treaba noastră este să acționăm pentru ca oamenii să poată conviețui în condiții de siguranță, iar mersul pe stradă sau un drum până la rude sau prieteni să fie un prilej de bucurie, nu o luptă pentru supraviețuire.
De ce dați numai amenzi și nu faceți prevenire?
În prezent avem în desfășurare mai multe activități și campanii naționale de creștere a siguranței rutiere, vă spunem doar câteva dintre ele:
– Scaunele ,,supraviețuitoare” ale unui accident rutier își spun povestea
– Câinii care traversează pe la trecerea de pietoni (Dacă ei pot, poți și tu) – campania premiată la nivel internațional
– Motocicliștii există în trafic
– Scuze pentru traversarea neregulamentară
– Bocitoarele care îi ,,plâng” pe cei care vor să se urce băuți la volan
– Ore de educație rutieră în școli și licee
– Caravane naționale de conducere preventivă
Toate acestea pot fi văzute și aici, pe pagina noastră de Facebook alături de multe alte materiale preventive, precum în mass-media sau pe site-ul nostru.
An de an încercăm să dezvoltăm acțiunile preventive pe care le realizăm și să atragem parteneri serioși împreună cu care să facem treabă.
Prevenire facem, dar pentru a fi eficientă orice normă are nevoie și de o sancțiune pentru situația în care este încălcată, lucru care se învață la primele cursuri de drept. Este greu de crezut că un șofer teribilist sau un pieton care traversează constant pe unde vrea o sa fie ,,sensibilizat” exclusiv de activitățile preventive.
Aplicarea legii are rolul de a îndrepta un comportament care le dăunează celorlalți membri ai comunității sau îi pune în pericol.
Polițiștii din teren, pe lângă amenzi, aplică și avertismente verbale sau scrise, în funcție de circumstanțele în care a fost comisă abaterea.
Prevenirea și aplicarea legii funcționează împreună atunci când vrem să creștem gradul de siguranță rutieră. Este nevoie de amândouă pentru a spori siguranța în trafic.
Ne-am bucurat să observăm că postările trecute pe această temă au generat multe opinii și că în ceea ce privește consumul de alcool la volan majoritatea celor care și-au exprimat gândurile au arătat importanța conducerii cu simțurile 100%, fără influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive.
Acest lucru se vede și în statistici, numărul accidentelor produse pe fondul consumului de alcool la volan este mai mic decât cel al accidentelor produse pe fondul vitezei.