Şoferii trebuie să urmeze cel puţin 20 de ore de pregătire pe un asemenea vehicul ori să fi obţinut permisul într-o ţară în care se circulă în acest sistem. Măsurile sunt prevăzute într-o lege adoptată de Parlament. În ultimii ani, zeci de accidente, multe mortale, au fost provocate de şoferi care conduceau asemenea maşini, aduse de regulă din Marea Britanie.
Legea care a fost adoptată de Camera Deputaţilor, for decizional, spune că un şofer poate conduce în ţara noastră maşini cu volanul pe partea dreaptă numai în următoarele cazuri: dacă a urmat cursuri suplimentare de pregătire pentru conducerea autovehiculelor cu volan situat pe partea dreaptă, cu o durată de minimum 20 de ore sau dacă posedă un permis de conducere obţinut într-un stat în care circulaţia se desfăşoară pe sensul de mers de pe partea stângă.
Vestea nu i-a încântat pe cei care deţin astfel de maşini.
Șofer: „Mi se pare o prostie, ţinând cont de faptul că dacă ai căpătat deja experienţă pe drumurile publice, nu cred că mai e nevoie de o şcoală suplimentară.”
Șofer: „Să fim realişti, suntem chiar mai atenţi pentru că una: eşti atent pe dreapta, una: eşti atent pe stânga. Este mai greu de condus, trebuie să fim atenţi mai ales în depăşiri în afară, mergi puţin mai în spate faţă de ceilalţi participanţi în trafic pentru a avea o vizibilitate foarte bună.”
Claudiu Ciucă, șoferul unei maşini cu volanul pe dreapta: „Mi se pare o lege bună, dar nu ne ajută cu nimic.”
Pe de altă parte, proprietarii şcolilor de şoferi nu sunt pregătiţi pentru cursurile prevăzute de noua lege:
Ionel State, profesor de legislaţie rutieră: „Maşina cu volan pe partea dreaptă, el neavând experienţî în a conduce, a produs accident. ”
Reporter: „Mai e o problemă aici: au şcolile de şoferi maşini cu volanul pe partea dreaptă?”
Profesor de legislați rutieră: „Deocamdată, nu.”
De ce îşi cumpără românii maşini cu volanul pe partea dreaptă? În primul rând pentru că sunt mai ieftine. În medie, cu două mii de euro. Dacă vor să facă o modificare de bord şi să mute volanul pe partea stângă, îi costă exact atât: două mii de euro, spun specialiştii din service-uri.
Călin Ionescu, şef de atelier auto: „Piesele sunt foarte scumpe, nu prea rentează de schimbat. Poţi să ajungi şi la costuri de o sută de milioane, fără manoperă. Numai manopera poate ajunge la 1.500 de euro.”
Legea adoptată, care merge la preşedinte pentru promulgare, mai prevede şi folosirea unor oglinzi speciale, numite periscopice, care asigură o bună vizibilitate în partea stângă a maşinilor. Un set de oglinzi costă între 150 şi 500 de lei.
Sursa: Stirile ProTV