Parlamentarul social-democrat Mihaela Huncă, a declarat joi că a propus Ministerului Educației Naționale organizarea unui program național pentru promovarea lecturii, în special pentru elevi și studenți, dar și pentru adulți.
„Avem nevoie de măsuri proactive pentru atragerea tinerilor către lectură. Economiile care investesc în capitalul uman, adică în cunoaștere și în dezvoltarea abilităților populației, reușesc să inoveze și să absoarbă inovația într-un ritm mult mai accelerat decât economiile care nu o fac, ceea ce le ajută să-și mențină pe termen lung un nivel ridicat al creșterii economice. Având în vedere că 5 minute pe zi reprezintă timpul mediu de lectură al unui român și doar 6% din cetățeni sunt cititori de cărți, potrivit unui studiu Eurostat din aprilie 2018 care cuprinde informații despre 15 state membre, consider că este obligatoriu să inițiem campanii de promovare în toate mediile de comunicare pentru a crește interesul pentru citit atât la nivel urban, cât și în mediul rural”, a declarat Mihaela Huncă.
Barometrul de Consum Cultural pentru 2017 realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală arată că în ultimul an 69% dintre respondenți nu trecut deloc pe la bibliotecă pentru a împrumuta vreo carte sau pentru a descărca ori utiliza diverse documente. Totodată, conform studiului 26% dintre subiecții din eșantionul național au declarat că citesc ziare cel puțin lunar, iar 76% dintre aceștia au spus că au citit o carte mai rar decât săptămânal în ultimele 12 luni.
„În opinia mea, lectura reprezintă o condiţie fundamentală pentru formarea și dezvoltarea culturală și socială a oricărui tânăr aflat la început de drum. În vederea realizării unui astfel de demers, pot fi utilizate ca modele de bune practici programele realizate de alte state din Uniunea Europeană pentru a reduce analfabetismul funcțional și pentru a crește numărul orelor de lectură”, a subliniat deputatul social-democrat botoșănean.
În Portugalia, prin programul EPIS, o rețea de firme și organizații colaborează cu specialiști și experți în educație pentru depistarea copiilor cu eșec școlar și apoi organizează sesiuni pe grupe de copii centrate pe dezvoltarea abilităților non-cognitive. Totodată au implementat un Program național de lectură și au derulat campanii naționale de promovare a cititului și crearea unui mediu virtual de învățare pentru fiecare nivel de vârstă.
În Marea Britanie prin intermediul ziarului „London Evening Standard” și a campaniei inițiate de acesta s-au strâns un număr de 700 voluntari dispuși să ajute copiii să învețe să citească și să scrie.
În Italia prin programul „Născuți pentru a Citi” s-a format o rețea compusă din profesori, învățători, medici de familie și pediatri, librării, edituri care colaborează pentru a-i ajuta pe copiii din diverse comunități să dobândească și să-și valorifice competențele de lectură.
În Polonia funcționează programul național „Prima carte a copilului meu nou – născut”, astfel că mamele nou născuților primesc o carte gratuit În același timp se derulează programul „Toată Polonia le citește copiilor” prin care se organizează ateliere și cluburi de lectură moderate de către persoane publice, precum și campanii publicitare de promovare a lecturii.
În Lituania este programul național de promovare a lecturii „Reading Promotion Program” care presupune organizarea de ateliere și cluburi de lectură în contexte non-formale, de învățare pentru copii și adolescenți moderate de actori și vedete.
Ati putea incepe programul cu Dancila, cea socant de inculta! Totusi, ma indoiesc de succesul lui, atata timp cat copiii vad ca si o analfabeta functional poate ajunge prim ministru… In plus, incercand un program de lecturi pt. studenti inseamna o recunoastere explicita a faptului ca sistemul de invatamant , sub conducerea hotilor psd-isti, este praf! Intr-o tara normala, nu prea poti ajunge student fara sa ai ceva lecturi la baza. La noi, poti sa-ti iei si doctoratul fara sa citesti, nu-i asa doamna ” doctor”?