Un drum naţional din judeţul Botoşani, reabilitat în urmă cu numai trei ani, a crăpat pur şi simplu în două. Specialiştii de la drumuri spun că este vorba de o tasare a solului care s-a produs încă de acum 28 de ani, fără ca nimeni să rezolve problema. Între timp, drumarii cârpesc drumul la 2-3 luni, pentru ca să nu aibă loc o catastrofă rutieră.
Drumul DN 29 B face legătura între municipiul Botoşani şi municipiul Dorohoi, dar şi către nordul extrem al României şi implicit zona de frontieră. Acest drum a avut, o perioadă de două decenii, o reputaţie macabră, din cauza numărului mare de accidente. Iar una dintre cauzele principale ale producerii accidentelor era starea proastă a drumului, foarte îngust şi plin de gropi şi denivelări.
Tocmai de aceea, în 2015 s-a luat decizia reabilitării acestei şosele. La nici trei ani de la reparaţiile capitale, pe o porţiune de şosea, în apropierea localităţii Leorda, drumul s-a crăpat efectiv în două. Mai mult decât atât, drumarii spun că problema este cunoscută de aproape 28 de ani fără nicio soluţie concretă din partea autorităţilor.
Marele rift din mijlocul şoselei
Şoseaua ruptă în două se află la doi kilometri distanţă de Leorda. Pe o porţine de aproximativ 200 de metri, structura drumului, cu tot cu asfalt, s-a despicat. Evident a apărut şi o puternică denivelare a solului. Porţiunea de drum afectată este şi în pantă dar şi într-o zonă de curbe, ceea ce transformă condusul pe această şosea într-un adevărat coşmar.
Şoferii sunt nevoiţi să ocolească cu viteză foarte redusă crăpătura ce şerpuieşte pe mijlocul drumului şi să încalece denivelările formate. Dacă un şofer neatent nu observă această porţiune oricând se poate produce o tragedie. Şefii de la Secţia de Drumuri Naţionale Botoşani, spun că nu este vorba de o greşeală de proiectare sau construcţie a drumului ci de o tasare a solului. ”Acolo nu este o alunecare ci o tasare a terenului. Fenomenul acesta se manifestă acolo încontinuu de aproximativ 28 de ani.”, spune Viorel Zacreţchi şeful SDN Botoşani.
Singura soluţie: un drum nou
De altfel specialiştii spun că există două soluţii, ambele foarte costisitoare. Dintre acestea cea mai bună, este pur şi simplu construirea unei rute ocolitoare. ”După mine, ca specialist, singurele soluţii sunt ori consolidarea porţiunii respective de teren sau găsirea unei rute noi. Ambele variante sunt costisitoare. Cea mai bună variantă ar fi, evident, amenajarea unui drum nou. Dar să faci un drum nou, vă daţi seama ce înseamnă, expropieri, studii de fezabilitate, investiţii şi aşa mai departe”, spune Viorel Zacreţchi.
Drum stricat la nici trei ani de la reabilitare
Deşi specialiştii drumari au soluţii la nivel teoretic, deocamdată nimeni nu este dispus să finanţeze asemenea lucrări de anvergură. Între timp, pentru a nu avea loc o catastrofă, reprezentanţii SDN cârpesc cum pot drumul, al fiecare trei luni. ”Noi menţinem lucrarea, cât de cât, prin adaos de mixtură în fiecare an ca să aducem la profil. Dar mai mult de câteva luni nu ţine“, spune Viorel Zacreţchi. La finalul anului 2015, au fost reabilitaţi 17 kilometri pe DN 29 B. Porţiunea de drum de la Leorda cu tasări de teren a fost făcută în regie proprie de SDN Botoşani. În total, pe toată zona reabilitată, lucrările au costat 1.5 milioane de lei.
Sursa: adev.ro