Printre asociaţiile culturale de elită care promovează consecvent valorile românești, reiterând aristocrația, se remarcă, în mod deosebit, Asociaţia Culturală „Regal d’Art”. A confirmat acest fapt prin nenumăratele proiecte culturale de prestigiu:
- editarea (în tiraj limitat, pentru bibliofili), în colecția ,,Regal de poezie”, în condiții grafice de excepție (hârtie aristocratică, magnifice reproduceri de artă, coperte unicat, reprezentând prețioase lucrări de metaloplastie), a două volume (cu CD), un superlativ al imaginației creative, respectiv ,,Testament pentru Fuego” – care aduce la lumină întreaga comoară de vers și cânt a maestrului Grigore Vieru, dedicată cu noblețe și sinceritate artistului pe care l-a considerat ca și fiul său, volumul dezvăluind universul lăuntric al celui ce ,,s-a zidit în templul cuvintelor”, precum și ,,Tăceri tălmăcite-n cuvinte” – o antologie din opera poetică a distinsului academician Nicolae Dabija, concepută ca un binemeritat omagiu pentru marele român de dincolo de Prut. Ambele volume au fost premiate cu titlul ,,ARTA CĂRȚII” la Salonul Internațional de Carte de la Chișinău;
- organizarea unor spectacole eveniment, avându-i ca protagoniști pe doi mari maeștri ai scenei: Tudor Gheorghe (,,Pelerini din țara nimănui” și ,,Anotimpurile mele”, un debut al colaborării inedite cu Corul Național de Cameră ,,Madrigal” și Orchestra Națională Radio) și Eugen Doga, unul dintre cei mai mari compozitori ai lumii în viață, în două concerte aniversare (,,Dialogurile dragostei”, pe versurile poeților Mihai Eminescu și Veronica Micle, la Botoșani și la Teatrul Național ,,Vasile Alecsandri” Iași). Aceste concerte au constituit o contribuție nobilă a ilustrului muzician la realizarea celui de-al treilea proiect editorial al asociației, volumul ,,Inscripție pe stâlpul porții” (peste 2500 de pagini, cuprinzând întreaga operă – poezie, proză, publicistică – a marelui poet al neamului, Grigore Vieru, care va fi lansat, nu întâmplător, în anul aniversării Centenarului Marii Uniri. Volumul va fi distribuit gratuit bibliotecilor din România și din Republica Moldova.
La sfârșitul acestui an Asociaţia Culturală „REGAL D’ART” ne încântă cu un nou proiect, reprezentând editarea, în ediţie de lux şi în serie limitată, a unei colecţii de 20 de cărţi poştale ilustrate, cu imagini din Bucureştii de altădată, după tablourile realizate în acest scop, de apreciatul pictor Doru Cristian Deliu.
Dintre numeroasele edificii civile, administrative, pieţe şi monumente reprezentative pentru perioada în care Bucureştiul s-a occidentalizat treptat, ridicându-se la standardele capitalelor europene – cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi primele decenii ale secolului al XX-lea – pictorul Doru Cristian Deliu s-a oprit doar asupra câtorva, dintre care amintim: Palatul Universităţii (1857 – 1869), Palatul Poştelor (1894 – 1900), Ateneul Român (1886 – 1888), Palatul Casei de Economii şi Consemnaţiuni (1897 – 1900), Palatul Băncii Naţionale (1887 – 1900), Palatul Telefoanelor (1931 -1934), Grand Hotel du Bulevard (1867 – 1871), Grand Hotel Continental (1887 – 1889), Palatul Cercului Militar Național (1911 – 1923), Arcul de Triumf (1935 -1936), Teatrul Național (1847 – 1852), Calea Victoriei, Strada Lipscani, Piaţa Sfântul Gheorghe și Statuia Ecvestră a Regelui Carol I ( 1939).
Referindu-se la tablourile pictorului Doru Cristian Deliu, care au constituit osatura acestui proiect, preşedintele Asociației Culturale „REGAL D’ART”, doamna notar Lili Bobu, aprecia faptul că artistul „ne răsfaţă, invitându-ne într-o călătorie – poveste, să descoperim misterele Bucureştilor din ‹‹la belle époque››, cu parfum de reverenţe şi curtoazie, încercând astfel să păstrăm viu spiritul unei lumi cu aer aristocrat, iar farmecul cadenţelor ‹‹micului Paris›› să-l regăsim în aceste peisaje cu accente boeme. Căci doar arta neviciată mai poate răzbate într-un prezent complicat şi tulbure adesea, demonstrând că esenţa stă în nobleţe, în valorile unei lumi apuse şi că misterul timpului decorează realitatea”.
Pe fiecare carte poştală este consemnat arhitectul care a proiectat obiectivul ilustrat, denumirea și perioada edificării acestuia, astfel încât proiectul are nu numai o valoare estetică, ci şi una documentară.
Realizate într-o cromatică dominată de tonuri asemănătoare fotografiilor sepia, imaginile, reproducând nu numai edificiile capitalei de altădată, ci şi eleganța bucureștenilor, cu vestimentaţia timpului, birjele, felinarele care luminau străzile centrale, cărţile poştale din colecţia „La belle époque” te cuceresc prin aerul de melancolie pe care-l degajă şi-ţi creează o stare de reală satisfacţie estetică. În acelaşi timp, ele sunt o remarcabilă carte de vizită a Bucureştiului şi a României, un spaţiu fabulos, prea puţin făcut cunoscut lumii, care merită şi trebuie să fie văzut, pentru nenumăratele frumuseţi pe care le poate oferi celor care ajung aici.
Prin colecţia de cărţi poştale ilustrate „La belle époque”, realizată de Editura „Regal d’Art” Botoşani şi tipărită în condiții grafice de excepție la Tipografia „Pim” din Iaşi (cu sprijinul necondiționat al managerului general, distinsa doamnă Maria Petrariu), Asociația Culturală „Regal d’Art” îşi demonstrează, încă o dată, înaltul profesionalism şi competenţa în promovarea valorilor culturale româneşti în lume, demonstrând că, în orice colţ de ţară te-ai afla, slujirea interesului naţional, dorinţa de mai bine şi generozitatea pot fi puse în practică, la fel de eficient, ca în orice mare centru cultural.
Ne bucurăm de această nouă reuşită şi transmitem Asociației culturale „Regal d’Art” multe felicitări şi urări de noi şi remarcabile succese în anii care vor veni.
Muzeograf Gheorghe Median