Filarmonica Botoșani susține, sâmbătă, 9 ianuarie 2016, de la ora 18.30, dar și duminică, 10 ianuarie 2016, ora 18.30, în sala Casei de Cultură a Sindicatelor din Botoşani „Concertul pentru Anul Nou 2016, sub bagheta dirijorului Ioan Adrian Morar.
Spectacolul îi va avea solişti canto pe Paula Iancic, soprană și Tiberius Simu, tenor, iar ca solişti balet pe Nicoleta Sasu, Alexandra Scriminț și Adrian Scriminț.
În program:
P. I. Ceaikovski: Poloneza din opera Evgheni Oneghin
Ch. Gounod: Je veux vivre – aria Julietei din opera Romeo şi Julieta
G. Donizetti: Una furtiva lagrima – aria lui Nemorino din opera Elixirul dragostei
J. Strauss: Polca Tritsch-Tratsch – cu balerini
L. Delibes: Vals şi Galop final din baletul Coppelia
G. Puccini: O mio babbino caro – aria Laurettei din opera Gianni Schicchi
J. Strauss: Duetul Şampania din opereta Liliacul
C. Gardel: Tangoul din filmul Parfum de femeie – cu balerini
Fr. Cileea: E la solita storia – aria lui Federico din opera Arleziana
L. Delibes: Les filles de Cadix, bolero
P. Marquina: España Cañí, paso doble – cu balerini
P a u z ă
A. Haciaturian: Valsul din Suita Masquerade (Bal mascat)
Jz. Strauss: Polca Inimă de femeie – cu balerini
Fr. Loewe: I could have danced all night – aria Elizei din My Fair Lady
Fr. Loewe: On the street – aria lui Freddie din My Fair Lady
D. Şostakovici: Vals din filmul Primul eşalon
C. Saint-Saëns: Lebăda – cu balerini
L. Denza: Canzonetta Funiculi Funicula
Ed. Di Capua: Canzonetta O, sole mio!
George Grigoriu: Muzica – arie din opereta Valurile Dunării
B. Thiele & G. D. Weiss: What a wonderful world
F. Sartori: Con te partirò / Time to say goodbye
IOAN ADRIAN MORAR
– dirijor –
Născut în anul l971, la Cluj-Napoca, dirijorul Adrian Morar este o prezenţă activă pe scenele lirice dar şi pe cele simfonice româneşti. Din 1995 este dirijor la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca. După debutul său la Opera Naţională Bucureşti, Adrian Morar a fost reinvitat de multe ori să dirijeze diferite spectacole iar în stagiunea 2006-2007 a fost chiar director artistic al acestei instituţii.
În perioada 1997-2009 a fost prezent în repetate rânduri la Opera Română de Stat din Timişoara, la Opera Naţională din Iaşi şi la Teatrul de Operă din Craiova.
Pentru Adrian Morar contactul cu publicul bucureştean a avut loc şi în cadrul programelor simfonice. Astfel că timp de 4 ani (2002-2006) a condus Orchestra Simfonică Ateneu din Bucureşti, activitate pe parcursul căreia a fructificat experienţa câştigată ca dirijor la Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, unde a condus Orchestra Simfonică, Clasa de Operă şi Cursul de dirijat la diferite nivele (1996-2001).
Începând cu anul 1998, Adrian Morar a fost oaspete al Orchestrelor Filarmonice din: Cluj-Napoca, Braşov, Botoşani, Sibiu, Satu-Mare, Timişoara, Oradea, Târgu-Mureş, Târgovişte şi Orchestrele Radio din Bucureşti.
În compania diferitelor ansambluri a căror conducere muzicală a asigurat-o, Adrian Morar a participat la Festivalurile: Cluj modern Cluj-Napoca, 1996, Bartók-Puccini Miskolc (Ungaria), 2002, 2006, Festivalul Cântecului şi Dansului Bangkok, (Thailanda), 2002, Oameni de aur ai Operei Cluj-Napoca, 2003 şi 2004, Dimitrios Salonic (Grecia), 2003, Schubertiada Societatea Română de Radiodifuziune Bucureşti, 2003, Festival de la Citadelle Ils d’Yeu (Franta), 2004, Festivalul Internaţional George Enescu Bucureşti, 2007.
Adrian Morar a efectuat numeroase turnee în: Elveţia Lugano, 2005, Franţa 2004-2006, Germania Stuttgart, 1995, Spania Cadiz, 2003, Ungaria Szombately, 2000.
Adrian Morar a realizat în Bucureşti şi Cluj-Napoca o serie de înregistrări de operă pentru posturile de radio.
Profesionalismul, stăpânirea artei dirijorale, formaţia muzicală complexă sunt calităţi dobândite de Adrian Morar pe parcursul anilor de studiu şi care s-au grefat pe un talent autentic şi o avidă curiozitate intelectuală. Dupa Liceul de Muzică Sigismund Toduţă Cluj-Napoca (1997-1990) unde a deprins tainele muzicii la clasa de vioara, violă şi pian, având ca profesoară principală pe doamna Ecaterina Botar, Adrian Morar s-a îndreptat spre Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca unde obţine diploma de dirijat cor la clasa prof. univ. Florentin Mihăescu (1990-1996), apoi pe cea de canto studiind sub îndrumarea prof. univ. Alexandru Fărcaş şi conf. univ. Emil Strugaru (1991-1997) şi cea de Master în Fenomenologie Muzicala, la clasa prof. univ. Gheorghe Victor Dumănescu şi Aurel Stroe (1996).
Arta dirijatului de orchestra şi cea a conducerii muzicale a spectacolelor de operă a deprins-o şi prin participarea activa la diferite stagii de pregătire: curs de dirijat orchestră cu Peter Eötvös, Ton Koopman şi Erich Klass la Masterclass Kiril Kondrashin Hilversum, 2000; la Seminarul International Bartók, Szombathely curs de dirijat orchestră cu Zoltan Pesko; la Filarmonica Oltenia Craiova, cursuri de dirijat orchestră cu Octav Calleya 1999-2000, la Academia Bach din Stuttgart, dirijat orchestră cu Helmuth Rilling 1995 şi la Academia Bach Cluj-Napoca, cursurile de dirijat şi canto cu Christfried Broddel din Dresda 1992-1996.
În anul 2002 a fost distins de către Forumul Muzical Român cu Premiul Spiess.
În anul 2009 a fost distins de către Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca cu trofeul Lya Hubic.
PAULA IANCIC
– soprană –
Şi-a început instrucţia muzicală la Liceul de Arte Sabin Drăgoi din Arad, unde a urmat cursuri de pian şi canto.
Participările la concursurile de specialitate i-au adus şi recunoaşterile binemeritate: Premiul I la Concursul Tinere Talente (Oradea, 2010), Premiul II la Concursul Naţional de Interpretare Vocală Crai Nou (Braşov, 2011), Premiul I la Concursul Euroregional Alma Cornea Ionescu – Ediţia a IX-a (Timişoara, 2011), Premiul de Excelenţă la Concursul Tinere Talente Ediţia a XV-a (Oradea, 2011) , două Premii II la Olimpiada Naţională de Muzică în anii 2012 2013, Premiul I la Concursul Mozart (Cluj-Napoca, 2014), Premiul III la Concursul Internaţional de Canto Alexandru Fărcaş (Arad, 2014), Premiul III la Concursul Internaţional de Canto Vox Artis (Sibiu, 2014) şi Premiul Special I la Concursul Internaţional de Canto Alexandru Fărcaş (Arad, 2015).
Anul 2013 reprezintă un nou început pentru Paula, ea fiind admisă la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca şi continuându-şi astfel studiile de specialitate sub îndrumarea prof. univ. dr. Elena Andrieş Moldovan. De asemenea, pentru tânăra soprană, începutul anului universitar se suprapune cu un debut la Opera Naţională Română Cluj-Napoca, în rolul Laurettei, din opera Gianni Schicchi de Giacomo Puccini.
Anul 2014 aduce noi realizări tinerei soprane, aceasta sărbătorind trecerea dintre ani printr-un debut pe scena Operei Naţionale din Cluj-Napoca, în rolul Adelei din opereta Liliacul de Johann Strauss-fiul, iar câteva luni mai târziu debutează cu succes pe aceeaşi scenă în rolul Micaelei din opera Carmen de Georges Bizet.
În 2015, Paula Iancic are parte de un alt debut pe scena operei Naţionale din Cluj-Napoca, în rolul Paminei din opera Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart.
Repertoriul său vocal-simfonic include lucrări precum Missa Nelson de Josef Haydn, Messa Votiva de Matteo Salvi, Missa în sol major D 167 de Franz Schubert, Te Deum de Antonin Dvorak, Requiem de W.A. Mozart, Magnificat de Baldassare Galuppi şi Missa nr. 5 în la major D 678 de Franz Schubert.
TIBERIUS SIMU
– tenor, regizor –
Născut în Cluj-Napoca, Tiberius Simu este absolvent al Liceului de Muzică Sigismund Toduţă unde urmează cursuri de vioară, pian şi canto, pentru a deveni mai apoi absolvent al Academiei de Muzică Gh. Dima din acelaşi oraş, specializându-se în Artele Spectacolului Regie de teatru muzical.
Tiberius Simu debutează în 2003 pe scena operei din Cluj-Napoca în dubla ipostază, de regizor al spectacolului La Traviata de Verdi, cât şi de protagonist, în rolul Alfredo, rol susţinut cu succes şi pe scena Operelor Naţionale din Timişoara si Bucureşti; tot cu acest rol debutează şi pe plan internaţional, la opera din Leizpig. Laureat al concursurilor de canto Traian Grozăvescu de la Lugoj şi Haricleea Darclee de la Brăila, Tiberius Simu câştigă în 2005 o bursa de doi ani la Accademia del Teatro alla Scala di Milano, având posibilitatea de a-şi continua studiile sub îndrumarea unor artişti de marcă ai scenei lirice mondiale, ca de pilda Luigi Alva, Leyla Gencer, Mirella Freni sau Renato Bruson.
De la debutul său, Tiberius Simu a adăugat numeroase roluri repertoriului său, precum Tamino din Flautul fermecat de Mozart la Wiener Staatsoper, Aceste din Ascanio in Alba de Mozart la Teatro alla Scala di Milano, Don Ottavio din Don Giovanni de Mozart la Frankfurt Oper, Lucio Silla din opera mozartiana cu acelaşi nume la Nantes/Angers Opera, cât şi la opera din Bordeaux, Fenton din Falstaff de Verdi la Opera Royale de Wallonie din Liege, Nemorino din Lelisir damore de Donizetti la Opera de Toulon, Almaviva din Il barbiere di Seviglia de Rossini la Leipzig, Camille Rosillon din opereta Văduva veselă de Lehar la Teatro Verdi di Padova, sau rolul titular din opereta Zarewitsch de Lehar la Seefestspiele Morbisch.
Din activitatea regizorală a lui Tiberius Simu se remarcă spectacole cu operetele Văduva veselă şi Ţara surâsului de Lehar, la Opera Naţionala Cluj şi Opera Braşov, Carmen de Bizet, la Opera Maghiară din Cluj-Napoca, cât şi colaborări cu regizori de renume precum Hugo De Ana, Werner Schroeter, Peter Konwitschny, Franco Ripa di Meana, Stefano Poda sau Andreas Homoki. De asemenea Tiberius Simu a semnat regia ultimelor doua ediţii ale Balului Operei din Cluj, în 2014 şi 2015.
ADRIAN SCRIMINŢ
solist balet Opera Braşov
Finalist al Concursului Naţional de Balet Oleg Danovsky – 1998, locul doi la Concursul de Miniaturi Coregrafice din Sremska Mitrovica – Serbia.
A lucrat ca solist în următoarele companii de balet: Teatrul Naţional Sârb – Novi Sad (1995 1999); Teatrul Naţional Pecs (1999 2000); Teatrul Naţional Split (2000 2001); Stadtebung Nordharzer Theater Germania (Iulie – Octombrie 2001); Teatrul Naţional Rijeka – Croaţia (2001 2003); Teatrul Naţional Sarajevo – Bosnia şi Herţegovina (2003 2007). Are un vast repertoriu, dansând în spectacole complexe, cu tematică de la neoclasic, contemporan, caracter până la marile balete clasice, cu roluri solistice în: Lacul Lebedelor, Spărgătorul de nuci, Giselle, Zorba Grecul, Peer Gynt, Carmen, La fille mal gardee etc. Colaborări cu marii actori şi regizori ai scenelor fostei Iugoslavii.
Menţiune la Concursul Naţional de Literatură 2012, sub egida scriitorilor români – locul cinci (romanul Cartierul Proletarilor). Poliglot. Implicat în activităţile cultural-mondene: participări la seminarii, festivaluri, membru în diverse comisii de jurizare, unul dintre principalii întemeietori ai unicei trupe de cabaret din Transilvania: Cabaret Rising Sun.
Directorul Festivalului Junior Music Kids de la Braşov.