Subiectele de la examenul la Limba si literatura romana au fost structurate pe doua mari cerinte, fiecare cu mai multe sub-puncte. La primul subiect, absolventii claselor a VIII-a au avut de redactat o compunere, in care sa motiveze apartenenta la specie a basmului popular “Lupul cel nazdravan si Fat-Frumos”, din care elevilor le-a fost prezentat un fragment. Amintim ca absolventii gimnaziului sustin astazi primul examen din cadrul Evaluarii Nationale, care a inceput la ora 9:00 si dureaza 2 ore, scrie HotNews.ro.
La subiectul al II-lea, candidatii au avut de relatat o intamplare reala sau imaginara, petrecuta intr-o zi de sarbatoare. Evaluarea Nationala 2015 continua marti, cu examenul de Limba si literatura materna, iar miercuri absolventii de gimnaziu sustin ultima proba, cea la Matematica. Potrivit calendarului de examene, primele rezultate vor fi afisate pe 26 iunie 2015, iar rezultatele finale, dupa solutionarea contestatiilor, vor fi facute publice pe 30 iunie.
Media de la Evaluarea Nationala conteaza 75% in media de admitere la liceu, restul de 25% fiind compus din media generala de absolvire a gimnaziului.
“Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a
Anul scolar 2014-2015
Proba scrisa
Limba si literatura romana
Varianta 9
- Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
- Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeste urmatorul text:
A fost odata ca niciodata etc.
A fost un imparat si o imparateasa. Ei aveau trei copii. Mai aveau pe langa palaturile lor o gradina foarte frumoasa […]. In fundul acestei gradini, crescuse un mar cu totul si cu totul de aur. Imparatul nu mai putea de bucurie ca in gradina sa se afla un asa pom cum nu se gasea in toata lumea. Se tot intorcea pe langa dansul si se tot uita pe de toate partile la el, de i se scurgeau ochii. Cand, intr-o zi, vazu ca pomul inmugureste, infloreste, se scutura florile si roadele se arata, apoi spre seara da in parguiala. […] Ii lasa gura apa, cand se gandea ca a doua zi o sa aiba la masa sa mere de aur, lucru ce nu se auzise pana atunci.
A doua zi nu se luminase bine de ziua si imparatul era in gradina ca sa vaza merele cele aurite si sa-si impace nesatiul ce avea de a se uita la dansele. Dara ramase ca iesit din minte, cand, in loc de mere coapte aurii, vazu ca pomul inmugurise din nou, iara merele nicairi. Inca fiind acolo, vazu cum infloreste pomul, cum ii cad florile si cum roadele se arata iarasi.
Atunci ii mai veni inima la loc si se multumi a astepta pana a doua zi. In ziua urmatoare, ia merele de unde nu-s. S-a suparat imparatul, nevoie mare, si porunci ca paznici sa se puie sa prinza pe hoti. Dara asi! unde e pomana aia!
Pomul inflorea in fiecare zi, se scuturau florile, rodul crestea si seara da in parg. Noaptea se cocea. Oarecine venea atunci si le lua, fara sa prinza de veste oamenii imparatului. Pare ca era un lucru facut: acel cineva care lua merele isi batea joc si de imparatul si de toti paznicii lui. Acestui imparat acum nu-i mai era ca nu poate avea mere aurite la masa lui, ciuda cea mai mare era ca nici parga* acestui pom nu o vazuse macar. Aceasta il intrista pana intr-atata incat p-aci era sa se scoboare din scaunul imparatiei si sa-l dea celui ce se va lega a prinde pe hot.
(Lupul cel nazdravan si Fat-Frumos, text cules de Petre Ispirescu)
*parga s.f. faza de inceput a coacerii unor fructe
A. Scrie raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Noteaza cate un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: frumoasa, bucurie,venea. 6 puncte
2. Explica rolul cratimei in secventa incat p-aci era. 6 puncte
3. Transcrie doua cuvinte/grupuri de cuvinte din text care se refera la timpul actiunii. 6 puncte
4. Formuleaza doua idei principale/secundare din textul dat. 6 puncte
5. Prezinta, in 30 – 50 de cuvinte, semnificatia secventei: Atunci ii mai veni inima la loc si se multumi a astepta pana a doua zi. In ziua urmatoare, ia merele de unde nu-s. S-a suparat imparatul, nevoie mare, si porunci ca paznici sa se puie sa prinza pe hoti. Dara asi! unde e pomana aia! 6 puncte
B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte, in care sa motivezi apartenenta la specie a basmului popular Lupul cel nazdravan si Fat-Frumos, valorificand textul dat. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
– sa precizezi patru trasaturi ale basmului popular;
– sa ilustrezi doua trasaturi ale basmului popular, valorificand textul dat;
– sa ai un continut adecvat cerintei formulate;
– sa respecti precizarea privind numarul de cuvinte;
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeste urmatorul text:
Odata cu sarbatoarea Sanzienelor, romanii de pretutindeni serbeaza Ziua Universala a Iei. Bluza traditionala romaneasca se bucura de popularitate in lumea intreaga si a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu in garderoba romancelor.
Sarbatoarea a fost propusa anul trecut de comunitatea online „La Blouse Roumaine”, iar ziua de 24 iunie nu a fost aleasa intamplator. O traditie veche din Maramures arata ca Sanzienele, fiinte cu puteri magice si atingere binefacatoare, ar fi purtat ii. Camasa romaneasca de sarbatoare era confectionata initial din panza de in sau canepa, iar ulterior din bumbac sau matase. Motivele geometrice sau inspirate din natura au atras atentia artistilor de-a lungul timpului. Cea mai frumoasa piesa a costumului traditional romanesc l-a fascinat pe celebrul Henri Matisse, care, inspirat de colectia de ii traditionale primita in dar de la pictorul Theodor Pallady, desavarseste, in 1940, faimosul tablou „La blouse roumaine” […]. O alta reprezentare a iei romanesti apare in pictura „Romania revolutionara”, semnata de Constantin Daniel Rosenthal. Acesta a imortalizat-o pe Maria Rosetti purtand ie si naframa. Ia romaneasca apare si in tablourile semnate de Nicolae Tonitza, Camil Ressu, Ion Theodorescu-Sion sau Francisc Sirato. Patru decenii mai tarziu, ia romaneasca a fost sursa de inspiratie pentru una dintre colectiile semnate de Yves Saint Laurent. […] Bluza traditionala a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu in garderoba romancelor. Modelele traditionale, cusute manual, pot compune tinute moderne, spectaculoase, care atrag atentia pe strada sau chiar la cocktailuri. Ia poate fi purtata in orice sezon, pentru ca niciodata nu va fi demodata.
(Oana Antonescu, Este ziua iei romanesti: piesa vestimentara care nu se demodeaza niciodata in Adevarul)
A. Scrie raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:
– data la care se sarbatoreste Ziua Universala a Iei; 4 puncte
– numele tabloului pictat de Constantin Daniel Rosenthal. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei si titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte
3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa Bluza traditionala romaneasca se bucura de popularitate in lumea intreaga si a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu in garderoba romancelor. 4 puncte
4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa Patru decenii mai tarziu, iaromaneasca a fost sursa de inspiratie pentru una dintre colectiile semnate de Yves Saint Laurent. 4 puncte
5. Transcrie propozitia principala si propozitia subordonata din fraza urmatoare, precizand felul subordonatei: Ia poate fi purtata in orice sezon, pentru ca niciodata nu va fi demodata. 4 puncte
6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata completiva indirecta, introdusa prin pronumele relativ care. 4 puncte
B. Redacteaza, in 80 – 150 de cuvinte, o naratiune in care sa prezinti o intamplare reala sau imaginara petrecuta intr-o zi de sarbatoare. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
– sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti precizarea privind numarul de cuvinte.
Nota!
Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei – 1 p; coerenta textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului – 2 p; ortografia – 3 p; punctuatia – 2 p; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea – 2 p.)”
Sursa: HotNews.ro