Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate anunță că, conform Hotărârii de Guvern care conţine Normele metodologice de aplicare a cardului naţional de sănătate, care a fost aprobată joi, cardul naţional de sănătate va deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale acordate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate începând cu data de 1 mai 2015.
Cardurile naţionale de sănătate nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la casele de asigurări de sănătate sunt distribuite asiguraţilor de către casele de asigurări de sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.
De asemenea, pentru acei asiguraţi care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, cardurile de sănătate se eliberează la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află.
Proiectul de act normativ conţine şi propunerea CNAS ca adeverinţa de asigurat, valabilă trei luni de la emitere, să fie alternativa pentru cei care refuză cardul din motive religioase sau de conştiinţă.
Pentru obţinerea acestei adeverinţe, asiguratul va depune o declaraţie pe propria răspundere că refuză cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă şi va depune cardul de sănătate, în cazul în care i-a fost distribuit. Menţionăm faptul că această alternativă presupune deplasarea periodică a asiguratului la casa de asigurări pentru a solicita adeverinţa de asigurat.
Cardurile nerecepţionate sau returnate de către asiguraţii care le refuză vor rămâne la casa de asigurări, de unde le pot ridica oricând, în cazul în care revin asupra deciziei de a nu deţine acest card.
“Cardul de sănătate nu intră în contradicţie cu nicio religie. Mai mult, este un instrument care nu conţine date medicale. Asiguratul primeşte un card pe care sunt inscripţionate doar datele de identificare în sistem. El poate fi folosit în această formă sau posesorul lui poate opta pentru inscripţionarea unui minim de date medicale. Cardul naţional de sănătate are rolul de a confirma calitatea de asigurat într-un mod mult mai rapid şi de a valida, în vederea decontării din fondul de sănătate, servicii medicale reale, de care a beneficiat asiguratul”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
De asemenea, proiectul de act normativ reglementează şi modul de eliberare a unui nou card, în cazul pierderii, distrugerii sau a modificării datelor personale.
În această situaţie este stabilită o procedură simplificată, care presupune un singur drum la casa de asigurări pentru a depune o cerere-tip, copie de pe CI şi actele doveditoare pentru plata contravalorii cardului şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale. Plata se va efectua la sediul casei de asigurări, iar cheltuielile sunt identice cu cele efectuate de CNAS şi MS pentru primul card.
Mai exact, costul de producţie al cardului este de2,2 euro + TVA, iar costul de distribuire este de 2,74 lei + TVA.
După depunerea documentelor, asiguratul va primi acasă, în termen de 30 de zile, noul card. Intre timp, cardul va apărea inactiv în sistem, iar asiguratul va beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate.
Procesul de tipărire şi de distribuire a cardului de sănătate continuă pentru asiguratii care vor împlini în viitor vârsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat. Până la primirea cardului de sănătate, aceste persoane vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe care înlocuieşte cardul, valabilă nu mai mult de 30 de zile de la emiterea acestuia, potrivit unui comunicat al CNAS.