Mai mulţi clienţi din Botoşani ai unei bănci au câştigat un proces colectiv şi au obţinut anularea unei comisioane şi stabilirea unor dobânzi fixe la credite pe care le au. Este vorba despre un grup de 16 clienţi ai Volksbank, care au depus, în toamna anului 2010, o plângere la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, solicitând eliminarea comisioanelor de risc precum şi a clauzelor prin care banca putea să modifice dobânda când vroia.
Instituţia a admis plângerea şi a formulat o acţiune în instanţă în care s-a solicitat eliminarea clauzelor respective, iar judecătorii au admis acţiunea obligând banca să elimine clauzele.
În baza deciziei, clienţii au notificat instituţia bancară să restituie contravaloarea comisionului de risc, însă banca a refuzat. Au formulat o nouă acţiune, în care au solicitat restituirea sumelor, iar instanţa a admis obligând banca să restituie în total 52.000 de franci elveţieni şi 1740 de euro, inclusiv dobânda calculată la valoarea comisioanelor încasate.
În prezent un alt grup, de 27 de clienţi, solicită pe lângă eliminarea şi restituirea comisionului de ris, plata creditelor la cursul valutar, franc elveţian- leu de la data contractării.
” Inca din anul 2010 purtam litigii cu Volksbank pentru eliminarea clauzelor abuzive inserate in contractele de credit, in special pentru comisionul de risc. Am obtinul o hotarare definitiva in anul 2012 care constata caracterul nelegal al acestui comision si care nu a mai fost platit de clientii Volkksbank in cauza, in unele cazuri ajungand si la 1.000 lei/luna. Abia anul acesta instanta a obligat Banca la restituirea sumelor percepute nelegal cu titlu de comision de risc, suma totala fiind de peste 50.000 CHF. Cu toate ca acest comision se afla in afara legii, lucru de notorietate in toate instantele din tara, Volksbank incearca sa perceapa sume cu titlu de comision de risc care a fost transformat in comision de administrare, bineinteles, in mod abuziv. Din aceasta cauza, procelese impotriva Volksbank continua pana la recuperarea tuturor sumelor de bani pe care clientii le-au platit in mod nejustificat, iar vis a vis de atitudinea Bancii de a impune clauze care nu au fost negicoate cu partile si care nu au facut obiectul O.U.G. nr. 50/2010, se prefigureaza demararea unei proceduri judiciare de natura penala pentru tragerea la raspundere a persoanelor din conducerea Bancii pentru abuzurile efectuate in exercitarea atributiilor de serviciu”, a declarat avocatul Alina Roxana Pânzar, care a reprezentat clienţii în instanţă.