Şoferii sunt obligaţi să-şi monteze pe maşini pneuri de iarnă în condiţiile în care drumurile sunt acoperite cu zăpadă.
Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31 martie 1992, Uniunea Europeană recunoaşte ca anvelope de iarnă doar cele care au inscripţionate simbolurile MĂS, M/S, M-S, M.S, M&S, oricare din aceste cinci combinaţii fiind valabile.
Cauciucurile all-seasons sînt permise
Cauciucurile all-seasons sînt acceptate ca fiind anvelope de iarnă, dar trebuie ca pe acestea să fie scris, pe lîngă „all-seasons”, şi una din combinaţiile cu cele două litere: M şi S. Totodată se permite utilizarea lanţurilor antiderapante, însă numai pe drumurile acoperite de zăpadă. Pe alte suprafeţe se aplică sancţiuni pentru deteriorarea carosabilului.
De ce sînt utile anvelopele de iarnă?
Cu siguranţă vor fi şi şoferi ce în momentul în care vor fi opriţi de un filtru de poliţie şi descoperiţi că n-au anvelope corespunzătoare vor găsi scuza că în momentul în care au plecat cu maşina vremea era frumoasă şi nu se aşteptau la o schimbare bruscă a acesteia. Folosirea gumelor de iarnă este recomandată atunci cînd temperatura coboară sub 7 grade Celsius chiar şi atunci cînd carosabilul e uscat. Ele îmbunătăţesc aderenţa şi reduc distanţele de frînare la temperaturi coborîte. În comparaţie cu anvelopele de vară, acestea nu-şi pierd din elasticitate. Tracţiunea este mai bună în condiţii de zăpadă, carosabil umed, noroi şi gheaţă.
Ce riscaţi dacă nu aveţi pneuri de iarnă?
Sancţionarea cu reţinerea talonului auto şi amendă cuprinsă între 603 şi 1.340 de lei a şoferilor care conduc autovehicule fără anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Cum sînt marcate cauciucurile de iarnă?
O anvelopă de iarnă trebuie să prezinte unul din următoarele 5 simboluri: M+S, M/S, M-S, M.S, M&S
Pneurile cu pictogramele fulg de nea şi munte stilizat sînt cele mai bune
Formula M+S este cea mai des întîlnită. Există şi pneuri de iarnă care, în afara celor două iniţiale M şi S, au inscripţionate suplimentar şi două desene: un fulg de nea şi un munte stilizat (introduse de UTQG, organism american în domeniu). Semnificaţia marcajului respectiv arată faptul că anvelopa cu aceste două desene este mai performantă pe zăpadă şi gheaţă decît una care are doar combinaţia de litere M şi S (singurele elemente necesare pentru un pneu de iarnă pentru a fi recunoscute în Europa). Producătorii de anvelope europeni au preluat normele americane şi au etichetat şi ei cauciucurile în funcţie de performanţă cu cele două desene, după care Comisia Europeană nu a luat în considerare normele UTQG.
Certificatul de conformitate nu e obligatoriu
Dacă un şofer este oprit de către poliţie pentru controlul cauciucurilor, acesta nu este silit să prezinte certificatul de conformitate pentru anvelopele de iarnă. De altfel, în lege nu este prevăzută obligativitatea prezentării unui astfel de document. Certificatul este valabil doar pentru producătorii de pneuri care certifică astfel că ele sînt destinate acestui anotimp.
Cele mai căutate dimensiuni: 185/65/R15 (Dacia), 95/65/R15 (clasa compactă) VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Citroen C4)
205/55/R16 (clasa medie) VW Passat, Honda Accord, Renault Laguna, Ford Mondeo
Preţuri de pornire pneuri noi: R13 – R14 de la 150 lei, R15 de la 180 lei, R16 de la 240 lei, R17 de la 300 lei
Preţuri second-hand: R13 – R 14 între 80 şi 100 de lei, R15 – R16 între 100 şi 150 de lei, R17 între 150 şi 250 de lei
Sfaturi pentru condus în cazul unui carosabil alunecos
– vizibilitatea este esenţială, este obligatorie curăţarea tuturor geamurilor
– mîinile trebuie ţinute pe volan, la orizontala volanului, astfel încît mînuirea acestuia să nu fie obstrucţionată
– nu se bruscheză frîna
– se frînează cu mare atenţie, pînă cînd se simte că roata se blochează, apoi se eliberează uşor frîna şi se frînează din nou pentru a obţine o aderenţă cît mai bună
– nu se frînează în curbe
– se foloseşte cît mai mult frîna de motor
– folosirea luminilor de întîlnire este obligatorie, o maşină cu farurile aprinse este observată pe timp de zi cu 3 secunde mai repede faţă de o maşină fără faruri aprinse
– presiunea în anvelope trebuie să fie mai mică pentru o aderenţă cît mai bună
– distanţa faţă de maşina din faţă trebuie să fie mai mare decît în mod obişnuit
Sfaturi la cumpărarea de cauciucuri de iarnă
Ideal este ca proprietarul unei maşini să cumpere şi 4 jante de tablă pentru cele 4 cauciucuri de iarnă. E un efort financiar, însă merită. De ce? În primul rînd, există riscul deteriorării anvelopelor de vară în procesul demontării de pe jante. În al doilea rînd, scutiţi nişte bani pentru procesul de schimbare a roţilor de iarnă cu cele de vară şi invers.
https://www.facebook.com/pages/SCSolenyy-CompanySRL/194248947259962?fref=ts