Anul şcolar 2014-2015 bate la uşă şi aduce o mulţime de schimbări. Pe 15 septembrie, elevii se întorc la şcoală după vacanţa cea mare. Emoţiile sunt mari ca în fiecare an şcolar. Istoria, matematica, fizica sau limba română vor fi pentru elevii noştri principala preocupare pentru următoarele luni. Sau cel puţin aşa ar trebui ţinând cont că vor avea şi examene de susţinut. Părinţii aleargă în această perioadă după ultimele pregătiri. Cărţi, caiete, penare, ghiozdane, uniforme şi abecedare, toate sunt pe lista de cumpărături. Probabil părinţii se pregătesc deja şi de cunoscutul fond al clasei sau se gandesc deja că anul acesta copilul ar avea nevoie şi de ceva meditaţii.
Pentru toţi aceşti părinţi este important de ştiut că Ministerul Educaţiei Naţionale a pregătit un Cod etic care interzice profesorilor să ceară şi să primească BANI, cadouri sau servicii, să colecteze FONDURI de la elevi sau părinţii acestora pentru protocol în cazul examenelor, evaluărilor, olimpiadelor sau altor concursuri şcolare, dar şi să facă meditaţii cu propriii elevi.
Cadrele didactice sunt obligate să supravegheze permanent elevii pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni. Le sunt interzise agresiunile fizice şi tratamentele umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor.
Ei trebuie să asigure protecţia fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare. În plus, profesorii trebuie să excludă orice formă de abuz sexual, emoţional sau spiritual. Codul etic interzice hărţuirea sexuală şi relaţiile sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale.
Codul etic interzice orice activitate care generează corupţie:
fraudarea examenelor de orice tip contra BANI, obiecte, servicii etc;
solicitarea de către personalul didactic a unor sume de BANI sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
colectarea de FONDURI de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
Este interzis implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile;
disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de BANI pentru serviciile educaţionale oferite;
consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.
Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:
relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;
orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare ( evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);
întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
reacţia publică – prin drept la replică, discurs public, întrunire etc. -, atunci când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.
În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), membrilor personalului didactic le sunt interzise:
consumul de substanţe psihotrope sau alcool;
organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc;
folosirea dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii FINANCIARE personale;
distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ;
distribuirea materialelor pornografice;
utilizarea de materiale informative interzise prin lege;
organizarea de activităţi care pot pune în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a altor persoane aflate în incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.
Sursa: RTV.net
Sunt masuri bune, daca ne este permis sa folosim acest termen, in fapt sunt masuri normale care prin aplicarea lor va duce la o mai mare responsabilizare a tuturor celor implicati in aceasta arie educationala. Ramane sa vedem de acum in ce masura ele vor fi si respectate, pentru ca in jumatate de an, poate chiar mai mult, sa simtim primele rezultate ale implementarii acestor reguli.