Cea mai mare bancă din România a primit o lovitură de la judecătorii botoşăneni, după ce doi clienţi au dat instituţia financiară în judecată.
Judecătorii au obligat banca să returneze aproape jumătate din suma plătită de clienţi pentru două credite şi au amendat-o pentru abuz. Procesul a fost deschis în vara anului 2012 şi după o luptă în instanţă de aproape doi ani, judecătorii de la Judecătoria Botoşani le-au dat dreptate la doi soţi ce au luat două credite de la BCR.
Totul a pornit după ce C. Ş şi O. Ş au contractat, în 2007, un credit ipotecar de 45.000 de euro. Un an mai târziu au mai contractat un credit de nevoi persoane, cu ipotecă, de 43.000 de euro. În primul an, creditele aveau dobândă fixă şi cei doi soţi plăteau puţin peste 200 de euro pentru fiecare credit. După expirarea termenului în care era stabilită rata fixă, suma lunară de rambursat aproape s-a dublat, iar familia a ajuns în pragul disperării trebuind să scoată din buzunar, lunar, câte aproape 800 de euro.
În 2010, ca urmare a intrării în vigoare a ordonanţei privind clarificarea unor aspecte în domeniul bancar şi al protecţiei consumatorului, banca a propus un act adiţional, prin care creditele beneficiau de o dobândă mai mică şi fixă timp de un an, însă calculul pentru diferenţa de perioadă de rambursat arata că banca îşi acoperise de fapt promoţia prin creşterea dobânzii faţă de contractul iniţial.
În 2012, la cinci ani de la primul credit şi patru de la al doilea au constatat, studiind un grafic de rambursare, că, de fapt, 85% din suma plătită reprezenta dobânda şi comisionul de administrare şi soldul împrumutului a scăzut nesemnificativ. Mai exact, dintr-o sumă achitată de 20.000 de euro, suma care cu care s-a atacat soldul creditului era de doar 3.000 de euro.
Au dat banca în judecată, în două dosare pentru fiecare credit contractat, iar avocaţii au invocat mai multe clauze abuzive pe care BCR le-a introdus în actele adiţionale şi au solicitat calcularea dobânzii ca fiind dobânda Euribor plus 1,5%. Într-unul din dosare a fost parte şi Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor, după ce clienţii au înaintat o sesizare şi către această instituţie.
În urma unor expertize dispuse în dosarele deschise de cei doi soţi, judecătorii au admis cererile şi au obligat banca să înapoieze, la credit contractat în 2007, 14.500 de euro, iar de la cel de-al doilea credit 12.900 de euro. De asemenea, noile rate s-au redus la jumătate, bazându-se pe modalitatea de calcul a dobânzii solicitată de clienţi. Într-un proces banca a primit şi o amendă de 1.000 de lei fiind o premieră în justiţia botoşăneană. Sentinţa nu este definitivă.
„Am atacat clauzele abuzive din actele adiţionale încheiate de bancă la contractele iniţiale.Curtea Europeană de Justiţie a stabilit că un act adiţional este nul în situaţia în care prevede o clauză diferită faţă de cea reală din contract. Orice clauză abuzivă din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, în caz de dubiu asupra interpretării, aceasta va fi interpretată în favoarea consumatorului , ca o aplicaţie a principiului de drept comun in dubio pro reo. În mod obişnuit contractele bancare sunt contracte tip, cu clauze preformulate, scrise cu litere mărunte în termeni de specialitate, stabilind din start un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţile părţilor. Toate aceste clauze pot fi contestate în condiţiile în care sunt încheiate în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţei bunei credinţe”, a declarat Andreea Aioanei, avocatul ce a reprezentat familia în procesul cu BCR.
Bravo avocatului curajos!