Solicitarea Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati ”Botoşani de decontare a serviciilor ce depăşesc valoarea stabilită prin contract, in valoare de aproape 5 milioane lei, a fost considerata ca fiind nefondata de instanta. Inalta Curte de Casație și Justiție a României a constatat, pe 17 iunie, nulitatea cererii privind recursul declarat de Spitalul Judetean de Urgenta „Mavromati” Botoșani, hotărâre care este irevocabilă.
„În dosarul nr.10220/40/2011 înregistrat pe rolul Tribunalului Botoşani la data de 02.11.2011 în care Spitalul Judeţean de Urgenţă “Mavromati ”Botoşani a chemat in judecată Casa de Asigurări de Sănătate Botoșani pentru plata sumei de 4.9 milioane lei, reprezentând servicii medicale efectuate peste valoarea de contract aferentă anului 2010, instanţa de judecată s-a pronunţat în data de 05.03.2013, în sensul că a respins cererea spitalului ca nefondată. Spitalul a depus apel, iar prin decizia nr. 95 din 19 noiembrie 2013 pronunțată de Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civilă apelul înaintat s-a respins ca nefondat. Casa de Asigurări de Sănătate Botoşani s-a apărat în acest dosar, motivând că potrivit legislaţiei din domeniul asigurărilor de sănătate, aceasta protejează interesele asiguratului şi urmăreşte acordarea unor servicii medicale de calitate, astfel că numărul de cazuri contractat s-a stabilit conform prevederilor contractului cadru de acordare a serviciilor medicale în anul 2010 şi a normelor metodologice de aplicare în funcţie de o serie de indicatori,respectiv : număr de paturi existente în spital, durata optimă de spitalizare, personalul medical angajat, structura organizatorică a spitalului aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii. Ţinând cont de indicatorii enumeraţi mai sus, spitalul putea acorda servicii medicale de calitate pentru un număr maxim de cazuri, care de altfel au fost contractate de C.A.S Botoşani cu spitalul in anul 2010„, a declarat Costel Lupascu, presedintele CAS Botosani.
Spitalul avea obligatia “să întocmească liste de prioritate pentru serviciile medicale programabile, pentru eficientizarea serviciilor medicale, după caz”, astfel că aplicând o programare corectă a internărilor, nu trebuia să depăşească numărul de cazuri contractat. Efectuarea internărilor peste numărul de cazuri contractat, a dus la diminuarea fondurilor alocate pentru fiecare caz contractat şi pe cale de consecinţă la diminuarea calităţii actului medical.
Conform reglementărilor legale și contractului încheiat, efectuarea de servicii medicale peste prevederile contractuale se face pe propria răspundere a conducerii unitatii spitalicesti, mai spus reprezentantii Casei.
Solicitarea Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati ”Botoşani de decontare a serviciilor ce depăşesc valoarea stabilită prin contract încalcă prevederile contractului care reprezintă legea părţilor.
Astfel, Casa de Asigurări de Sănătate Botoșani a avut câștig de cauză la toate cele 3 instanțe judecătorești, instanțe care au judecat și constatat că cererile spitalului sunt nefondate.