Veniturile totale propuse pe anul 2013, sunt în sumă de 187.077,67 mii lei iar cheltuielile 187.813,67 mii lei, cu un deficit de 736,00 mii lei care propunem a fi utilizat din excedentul anului 2012, pentru sectiunea de dezvoltare a bugetului local pe anul 2013.
- I. VENITURI ale bugetului local – total (A+B+C+D+E+F+G+H+I)……. 184.320,57 mii lei
din care:
A. Venituri din impozite şi taxe locale……………………………………… 32.695,00 mii lei
B. Taxe speciale ( taxa salubritate)……………………………………………… 4.042,00 mii lei
C. Venituri din valorificare de bunuri…………………..……………. 375,00 mii lei
D. Cote şi sume defalcate din impozitul pe venit – total, din care:…… 44.007,57 mii lei
- Sume din cota de 41,75% din impozitul pe venit…………………. 43.329,57 mii lei
- Sume alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetului local……………………………………. 678,00 mii lei
E. Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor
descentralizate la nivelul municipiului – total, din care pentru:… 73.479,00 mii lei
- Finanţarea cheltuielilor de personal în învăţământul preuniversitar de stat
şi drepturi stabilite prin hotărâri judecătoreşti………..…….. 60.803,00 mii lei
- Finanţarea cheltuielilor prevăzute de art. 104 alin. 2 lit.b) – e) din
legea educaţiei naţionale ( pregătirea profesională, evaluarea
periodică a elevilor, cheltuieli cu bunuri şi servicii)……………. 8.018,00 mii lei
- Finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap
grav şi a indemnizaţiilor lunare…….……….……….…………. 3.915,00 mii lei
- Finanţarea altor cheltuieli pentru acţiuni descentralizate prevăzute de
Legea bugetului de stat pe anul 2013 (finanţarea serviciilor publice de
comunitare de evidenţă a persoanelor, finanţarea creşelor, ajutorul pentru
încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni şi combustibili petrolieri)… 743,00 mii lei
F. Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea
bugetului local……………………………………………………………………………. 1.473,00 mii lei
G. sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru drumuri……………. 5,00 mii lei
H. Donaţii şi sponsorizări………………………………………………….. 42,00 mii lei
I. Subvenţii de la bugetul de stat şi de la alte administraţii – total, din care: 28.202,00 mii lei
- susţinerea derulării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
postaderare………………………………………………………… 26.131,00 mii lei
- acordarea ajutorului pentru încălzirea lucuinţei cu lemne, cărbuni şi
combustibili petrolieri………………………………………………………………. 75,00 mii lei
- finanţarea sănătăţii …………………………….………………………. 1.996,00 mii lei
II. ÎMPRUMUT BANCAR PENTRU INVESTIŢII…………………………………. 2.757,10 mii lei
TOTAL VENITURI (I+II)……………………………………………………………… 187.077,67 mii lei
Veniturile bugetului local programate în anul 2013 în sumă de 184.320,57 mii lei (fără împrumutul pentru investiţii) sunt cu 23,54% mai mari faţă de veniturile bugetului local programate iniţial în anul 2012 în sumă de 149.189,70 mii lei, creştere datorată, în cea mai mare parte, includerii în bugetul local a sumelor estimate a fi încasate din cererile de rambursare pentru proiectele de dezvoltare locală. Facem precizarea că în anul 2012 sumele încasate din cererile de rambursare au fost incluse în buget prin rectifcări succesive ale bugetului cu sumele încasate.
Având în vedere sursele de venituri nominalizate în Proiectul de hotărâre, propunem următoarea repartizare a cheltuielilor bugetare pe anul 2013:
- Cheltuieli ale bugetului local pe anul 2013 în sumă de 185.056,57 mii lei
- Cheltuieli din împrumutul bancar pentru investiţii în sumă de 2.757,10 mii lei
TOTAL CHELTUIELI 187.813,67 mii lei
Cheltuielile bugetului local, în sumă de 185.056,57 mii lei, sunt repartizate pe capitole bugetare de cheltuieli şi cele două secţiuni, respectiv secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare astfel:
Mii lei
Nr. crt. | Denumire indicator | Propuneri 2013 (mii lei) | din care: | Pondere în total cheltuieli (%) | |
secţiunea de funcţionare | secţiunea de dezvoltare | ||||
1 | Autorităţi executive | 7,783.00 | 7,567.00 | 216.00 | 4.21 |
2 | Alte servicii publice generale | 3,310.70 | 3,310.70 | 1.79 | |
3 | Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi | 5,100.00 | 5,100.00 | 2.76 | |
4 | Ordine publică şi siguranţă naţională | 2,840.60 | 2,810.60 | 30.00 | 1.53 |
5 | Învăţământ | 71,415.60 | 70,414.00 | 1,001.60 | 38.59 |
6 | Sănătate | 2,025.00 | 2,020.00 | 5.00 | 1.09 |
7 | Cultură, recreere şi religie | 11,336.65 | 8,989.65 | 2,347.00 | 6.13 |
8 | Asigurări şi asistenţă socială | 7,043.09 | 7,003.09 | 40.00 | 3.81 |
9 | Servicii de dezvoltare publică, locuinţe | 17,469.89 | 4,661.03 | 12,808.86 | 9.44 |
10 | Protecţia mediului | 12,385.50 | 12,340.50 | 45.00 | 6.69 |
11 | Combustibili şi energie | 25,903.54 | 12,000.00 | 13,903.54 | 14.00 |
12 | Transporturi | 18,443.00 | 17,203.00 | 1,240.00 | 9.97 |
* | TOTAL | 185,056.57 | 153,419.57 | 31,637.00 | 100.00 |
Pe titluri de cheltuieli ale bugetului local pe anul 2013, repartizarea creditelor se prezintă astfel :
Mii lei
Nr. crt. | Denumire indicator | Propuneri 2013 (mii lei) | Pondere în total cheltuieli (%) |
1 | Cheltuieli de personal | 72,659.20 | 39.26 |
2 | Bunuri şi servicii | 34,112.70 | 18.43 |
3 | Dobânzi | 5,100.00 | 2.76 |
4 | Subvenţii | 14,500.00 | 7.84 |
5 | Transferuri | 13,129.98 | 7.10 |
Alte transferuri | 216.50 | 0.12 | |
7 | Asistenţă socială (indemnizaţii persoane cu handicap, ajutor încălzire locuinţe, transport persoane cu handicap) | 2,661.89 | 1.44 |
8 | Alte cheltuieli (burse, asociaţii şi fundaţii) | 2,788.00 | 1.51 |
9 | Cheltuieli de capital | 29,360.80 | 15.81 |
10 | Rambursări de credite | 10,626.00 | 5.74 |
11 | plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent | -98.50 | |
* | TOTAL | 185,056.57 | 100.00 |
- I. CHELTUIELILE DE PERSONAL
Politica de personal pentru instituţiile şi serviciile publice finanţate din bugetul local pe anul 2013, este în concordanţă cu prevederile legale privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Finanţarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora, ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat s-a stabilit pe baza standardelor de cost pe elev/şcolar, aprobate prin H.G. nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard pe elev/preşcolar/an şi stabilirea finanţării de bază unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat. Repartizarea creditelor pe ordonatori de credite din învăţământul preuniversitar de stat, este prezentată în Anexa nr. 2 la Raportul de specialitate.
Astfel, pentru cheltuieli de personal se propune alocarea în anul 2013 a sumei de 72.659,20 mii lei, pe următoare capitole de cheltuieli:
- 1. Autorităţi executive ………………………………………………………… 5.947,00 mii lei
- 2. Serviciul Public Comunitar de Evidenta a Persoanelor…………….. 511,00 mii lei
- 3. Ordine publică …………………………………………………………………… 39,00 mii lei
- 4. Învăţământ …………………………………………………………………….. 60.803,00 mii lei
- 5. Sănătate ( finanţarea personalului cabinetelor medicale care
funcţionează în instituţiilor de învăţământ şi a asistenţei medicale
comunitare)……………………………………………………… 1.951,00 mii lei
- 6. Cultură, recreere şi religie …………………………………………………. 42,00mii lei
- 7. Asigurări şi asistenţă socială……………………………………………….. 3.366,20 mii lei
( pentru Creşa Municipală, Cantina de Ajutor Social, salarii asistenţi
persoane cu handicap şi aparatul propriu al Serviciului Public Local de Asistenţă Socială)
Facem precizarea ca nu sunt asigurate credite bugetare suficiente până la finele acestui an pentru cheltuielilor de personal, motivat de nivelul maxim al cheltuielilor de personal aprobat şi repartizat pe unitatea administrativ-teritorială municipiul Botoşani prin Decizia nr.16/2013 a Directorului Executiv al DGFPJ Botoşani. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia încadrării în nivelul maxim al cheltuielilor de personal, aprobat şi repartizat potrivit prevederilor art. III alin. (4) din OUG nr. 63/2010, cu modificările ulterioare. Se are în vedere totalul cheltuielilor de personal aferente tuturor bugetelor componente ale unităţii administrativ-teritoriale, indiferent de sursa de finanţare. Limita cheltuielilor de personal s-a stabilit prin ordinul comun al viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, viceprim-ministrului, ministrului finanţelor publice şi ministrul delegat pentru buget nr. 246/2013, respectiv nr. 248/2013.
Repartizarea cheltuielilor de personal cu încadrearea în nivelul maxim al cheltuielilor de personal aferent bugetului general consolidat al municipiului Botoşani pe anul 2013 în sumă de 91.550,00 mii lei, este următoarea:
mii lei | ||
Denumire capitol | Cod indicator | Buget 2013 |
Autoritati publice | 51.02 | 5,947.00 |
Alte servicii publice | 54.02 | 511.00 |
Invatamant | 65.02 | 60,803.00 |
Sanatate – cabinete scolare | 66.02 | 1,951.00 |
Asistenta sociala | 68.02 | 3,366.20 |
Cultura | 67.02 | 42.00 |
Serviciul Voluntariat pentru Situaţii de Urgenţă | 61.02 | 39.00 |
Politia Locala | 61.10 | 2,229.60 |
Spitalul de Recuperare | 66.10 | 5,885.00 |
Spitalul TBC | 66.10 | 4,675.70 |
Teatrul M.Eminescu | 67.10 | 1,897.00 |
Filarmonica Botoşani | 67.10 | 2,100.00 |
Teatrul de Papusi | 67.10 | 664.28 |
DSPSA | 67.10 | 1,258.00 |
Invatamant activitatea autofinanţată | 65.10 | 181.22 |
TOTAL | 91,550.00 |
Nivelul maxim al cheltuielilor de personal pentru anul 2013 este de 104.000,00 mii lei iar nivelul maxim aprobat este de 91.550,00 mii lei, ceea ce impune modifcarea plafonului în cursul anului 2013.
- II. CHELTUIELILE CU BUNURI ŞI SERVICII
Pentru anul 2013 se propune alocarea sumei de 34.112,70 mii lei pentru bunuri şi servicii, repartizate pe capitole de cheltuieli, astfel:
- Autorităţi executive suma de 1.620,00 mii lei pentru cheltuielile curente de întreţinere şi funcţionare a spaţiilor unde îşi desfăşoară activitatea personalul Primăriei Municipiului Botoşani (iluminat şi încălzire, materiale de întreţinere şi curăţenie, apă-canal, telefoane, furnituri de birou, service programe informatice, costuri pentru medicina muncii, etc.).
- Alte servicii publice generale suma de 2.799,70 mii lei, din care pentru:
- Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor suma de 50,00 mii lei pentru asigurarea cheltuielilor curente de funcţionare, respectiv încălzire şi iluminat, apă – canal, poştă, telecomunicaţii, registre cu regim special, materiale pentru întreţinere şi funcţionare.
- Alte servicii publice generale suma de 2.749,70 mii lei care va fi utilizată pentru acţiunile nominalizate în anexa nr. 1 la Raportul de Specialitate.
- Ordine publică şi siguranţă naţională, suma de 10,00 mii lei pentru activitatea Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, care va asigura acoperirea cheltuielilor stricte ce vizează această activitate, respectiv pentru desfăşurarea acţiunilor prevăzute în contractul de voluntariat.
- Învăţământ, suma de 8.418,00 mii lei în vederea asigurării creditelor pentru:
- A. Finanţarea de bază, în sumă de 8.252,00 mii lei, repartizată pe ordonatori de credite conform Anexei nr. 4 la Raportul de specialitate;
- B. Finanţarea complementară, în sumă de 166,00 mii lei, repartizată pe categorii de cheltuieli şi ordonatori de credite, conform Anexei nr. 5 la Raportul de specialitate;
- Sănătate, suma de 69,00 mii lei, reprezentând cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare pentru cabinetele de medicină din unităţile sanitare de învăţământ. Facem precizarea că sursa de finanţare pentru cabinetele medicale şcolare este asigurată de Ministrul Sănătăţii prin Direcţia de Sănătate Publică. Din bugetului local se asigura cheltuielile cu materiale de curatenie şi incinerarea deseurilor sanitare.
- Cultură, recreere şi religie, suma de 942,00 mii lei pentru întreţinere grădini publice şi spaţii verzi, respectiv:
– achiziţie serviciu amenajare şi întreţinere spaţii verzi, suma de 400,00 mii lei;
– achiziţie serviciu cosit, suma de 200,00 mii lei
– achiziţie puieţi arbori, suma de 60,00 mii lei;
– achiziţie brazi, jardiniere, samânţă gazon, c/v apa pentru udat spaţiile verzi şi alte cheltuieli, suma de 30,00 mii lei;
– achiziţie coşuri gunoi stradal şi bănci de agrement, suma de 127,00 mii lei;
– gărduţ protecţie spaţii verzi, suma de 125,00 mii lei;
- Asigurări şi asistenţă socială suma de 975,00 mii lei , destinată asigurării cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a sediului în care funcţionează Serviciul Public Local de Asistenţă Socială şi Cantina de Ajutor social, Creşa municipală, cheltuielile cu funcţionare a centrului social de urgenţă pentru persoane fără adăpost, centrul de îngrijire pentru persoanele vârstnice dependente, centrul de zi pentru copii din familii defavorizate, respectiv utilităţi (iluminat, încălzit, apa-canal, poştă, telefon, internet), hrană, obiecte de inventar, reparaţii curente, materiale şi prestări servicii cu caracter funcţional, etc.
- Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică, suma de 2.860,00 mii lei, pentru iluminat public suma de 2.800,00 mii lei, respectiv plata energiei electrice consumate pentru iluminatul public, întreţinerea iluminatului public ( becuri şi accesorii, inclusiv manopera), cât şi achiziţii instalaţii pentru pentru iluminatul ornamental şi pentru asigurarea locuinţelor aflate în proprietatea Consiliul Local, suma de 60,00 mii lei.
- Protecţia mediului, suma de 12.342,00 mii lei, din care pentru:
- Salubritate, suma de 7.500,00 mii lei, reprezentând lucrări de salubritate, acţiuni de dezinfecţii şi deratizări, întreţinerea albiilor râurilor şi lucrările de deszăpezire;
- Colectarea deşeurilor, respectiv transport gunoi menajer, suma de 4.0420,00 mii lei, având ca sursă de finanţare taxa specială de salubritate din care plata se va efectua pe măsura încasărilor efective.
- Canalizare, suma de 800,00 mii lei necesară pentru plata preluării apei pluviale în sistemul de canalizare.
- Transporturi, suma de 4.072,00 mii lei, reprezentând lucrări de reparaţii curente la străzi, inclusiv marcaje rutiere, nomenclator stradal, indicatoare denumire străzi şi plăcuţe număr imobil. Se propune alocarea sumei de 4.072,00 mii lei faţă de un necesar de 7.483,00 mii lei, deci un grad de acoperire de 54,41%. Comparativ cu plăţile efectuate în anul 2012 în sumă de 6.134,04 mii lei, în anul 2013 s-a alocat cu 33,62% mai puţin.
- III. DOBÂNZI
Pentru dobânzi se propune alocarea sumei de 5.100,00 mii lei reprezentând dobânzi bancare şi comisioane datorate în anul 2013 pentru împrumuturile contractate de la bănci comerciale, respectiv:
- împrumutul contractat de la Raiffeisen Bank, în sumă de 25.000,00 mii lei, care a fost utilizat în totalitate;
- împrumutul contractat de la OTP Bank, în sumă de 30.000,00 mii lei, din care care a fost utilizat în totalitate;
- împrumutul contractat de la Intesa Sanpaolo Bank, în sumă de 30.000,00 mii lei, din care s-a utilizat suma de 27.242,90 mii lei, iar în anul 2013 va fi utilizată suma de 2.757,10 mii lei;
- împrumutl contractat de la CEC BANK, în sumă de 20.000,00 mii lei, din care s-a utilizat suma de 19.000,00 mii lei iar în anul 2013 va fi utilizată suma de 1.000,00 mii lei;
IV. SUBVENŢII
Pentru anul 2013, propunem alocarea din bugetul local a sumei de 14.500,00 mii lei reprezentând:
Subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif pentru energia termică livrată populaţiei
În anul 2012 din bugetul local s-a alocat pentru această categorie de cheltuieli suma 16.500,00 mii lei iar pentru anul 2013 se propune alocarea sumei de 12.000,00 mii lei, mai puţin faţă de anul 2012 cu 27,28%. Reducerea subvenţiei în anul 2013 se datorează lucrărilor de modernizare a sistemului de termoficare şi a reducerii cheltuielilor de producţie, ceea ce a determinat diminuarea preţului de producere, transport şi distribuţie a energiei termice de la 420,68 lei la 399,96 lei.
Subvenţie transport local de călători în care includem şi costul abonamentelor ce se acordă cu titlul gratuit ( veterani de război, revoluţionari, deţinuţi politici şi alte persoane prevăzute de legislaţia în vigoare, inclusiv abonamente elevi şi pensionari), suma de 2.500,00 mii lei. Acordarea subvenţiei pentru transportul local de călători în anul 2013 se va face în aceleaşi condiţii ca în anul 2012.
V. TRANSFERURI
În categoria transferurilor acordate din bugetul local intră:
– transferurile curente către instituţiile publice de cultură (Teatrul M. Eminescu Botoşani, Filarmonica Botoşani, Teatrul de Păpuşi „Vasilache” Botoşani), Poliţia locală, Direcţia Servicii Publice Sport şi Agrement ;
– transferuri către unităţile de învăţământ care au internate şi cantine şi pentru care se alocă sume din bugetul local pentru asigurarea întreţinerii şi funcţionării acestora, sub forma subvenţiilor în completarea veniturilor încasate. Se impune alocarea acestor sume din bugetul local, întrucât numărul elevilor cazaţi în internate nu se include în calculul standardelor de cost/elev pe baza căruia se acordă finanţarea de bază;
– transferurile pentru finanţarea investiţiilor în spitale;
Pentru anul 2013, se propune alocare din bugetul local a sumei de 13.129,98 mii lei sub forma transferurilior,astfel:
1. Pentru instituţiile publice de cultură (Teatrul M.Eminescu Botoşani, Filarmonica Botoşani, Teatrul de Păpuşi „Vasilache” Botoşani), Poliţia locală, Direcţia de Servicii Publice Sport şi Agrement, se propune alocarea sumei de 12.724,98 mii lei, în completarea veniturilor proprii, detaliată pe instituţii după cum urmează:
mii lei
INSTITUŢIA | Venituri proprii | Transferuri de la bugetul local | TOTAL SURSE DE FINANŢARE | |||
Realizat 2012 | Propuneri 2013 | Realizat 2012 | Propuneri 2013 | Realizat 2012 | Propuneri 2013 | |
TEATRUL „MIHAI EMINESCU” | 187,57 | 189,00 | 2.138,00 | 2.253,00 | 2.325,58 | 2.442,00 |
TEATRUL DE PĂPUŞI „VASILACHE” | 141,16 | 125,00 | 618,17 | 709,28 | 759,33 | 834,28 |
FILARMONICA DE STAT | 190,27 | 120,00 | 2.196,7 | 2.415,00 | 2.305,97 | 2.535,00 |
POLITIA LOCALĂ | 71,51 | 72,00 | 2.573,92 | 2.791,60 | 2.645,43 | 2.868,60 |
Direcţia de Servicii Publice Sport şi Agrement | 683,48 | 715,00 | 2.639,10 | 4.556,10 | 3.322,58 | 5.571,10 |
TOTAL | 1.193,00 | 1.221,00 | 10.165,89 | 12.724,98 | 11.358,89 | 13.945,98 |
Repartizarea pe titluri de cheltuieli a sumelor prevăzute la parta de venituri pe total surse de finanţare, este următoarea:
- Teatrul „ Mihai Eminescu” Botoşani – total, din care:………………. 2.442,00 mii lei
– cheltuieli de personal………………………………………………………. 1.897,00 mii lei
– bunuri şi servicii…………………………………………………………….. 545,00 mii lei
- Teatrul de Păpuşi „Vasilache” Botoşani – total, din care:…………….. 834,28 mii lei
– cheltuieli de personal……………………………………………………… 664,28 mii lei
– bunuri şi servicii……………………………………………………………… 160,00 mii lei
– cheltuieli de capital ………………………………………………………….. 10,00 mii lei
- Filarmonica Botoşani– total , din care:…………………………………. 2.535,00 mii lei
– cheltuieli de personal………………………………………………………… 2.100,00 mii lei
– bunuri şi servicii……………………………………………………………… 435,00 mii lei
- Politia Locală – total, din care:…………………………………………… 2.863,60 mii lei
– cheltuieli de personal……………………………………………………… 2.229,60 mii lei
– bunuri şi servicii……………………………………………………………… 604,00 mii lei
– cheltuieli de capital………………………………………………………….. 30,00 mii lei
- Serviciul Public Local de Administrare Baze Sporive şi
Zone Agrement – total, din care:………………………………………………… 5.271,10 mii lei
– cheltuieli de personal………………………………………………………… 1.258,00 mii lei
– bunuri şi servicii……………………………………………………………… 1.998,40 mii lei
– cheltuieli de capital…………………………………………………………. 2.014,70 mii lei
2. Transferuri către unităţile de învăţământ care au internate şi cantine, în sumă de 400,00 mii lei, repartizate pe ordonatori de credite conform Anexei nr.5 la Raportul de specialitate.
3. Transferurile pentru finanţarea investiţiilor în spitale, în sumă de 5,00 mii lei care se propun a fi repartizate pe obiectivele de investiţii nominalizate în anexele nr. 2 şi nr. 3 la Proiectul de hotărâre., respectiv achiziţie aparat radiologic pentru Spitalul de Pneumoftiziologie Botoşani.
VI. ASISTENŢĂ SOCIALĂ
Se propune alocarea prin bugetul local pe anul 2013 a sumei de 2.661,89 mii lei destinată plăţilor cu caracter social, după cum urmează:
- pentru ajutoare de încălzire cu lemne de foc, acordate în condiţiile Legii nr. 416 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare şi O.U.G. nr. 107/2006 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinţei, precum şi a unor facilităţi populaţiei pentru plata energiei termice se propune suma de 120,00 mii lei.
- pentru plata indemnizaţiilor şi a abonamentelor gratuite pentru transport local de călători, ajutoare de înmormântare şi alte ajutoare se propune alocarea sumei de 2.541,89 mii lei, din care:
a) indemnizaţii persoane cu handicap şi gratuităţi pentru transportul local de călători a persoanelor cu handicap şi a însoţitorilor acestora, suma de 1.979,89 mii lei
Necesarul de fonduri pe anul 2013 pentru plata indemnizaţiilor persoanelor cu handicap este de 2.928,00 mii lei, din care s-au asigurat numai 1.979,89 mii lei, respectiv 67,61%, sumele defalcate din taxa pe valoare adăugată repartizate bugetului local cu această destinţie fiind insuficiente. Pe parcursul anului vom face demersuri către organele abilitate pentru a suplimenta sumele alocate iniţial.
b) pentru tansport persoane cu handicap şi însoţitorii acestira se propune alocare sumei de 552,00 mii lei;
c) pentru ajutoare de înmormântare şi alte ajutoare se propune alocarea sumei de 10,00 mii lei ;
VII. ALTE CHELTUIELI
Pentru alte cheltuieli, se propune alocarea din bugetul local a sumei 2.788,00 mii lei, reprezentând:
- burse şcolare, în sumă de 629,00 mii lei repartizate pe instituţii şcolare conform anexei nr. 5 la Raportul de Specialitate.
- asociaţii şi fundaţii (Asociaţia Il Girotondo), în sumă de 164,00 mii lei, pentru finanţarea personalului didactic ( 4 educatoare) de la Grădiniţa IL GIROTONDO la care Consiliul Local este partener precum şi finanţarea cursurilor de perfecţionare a celor 4 educatoare pentru copiii cu autism.
- susţinerea cultelor în sumă de 595,00 mii lei, pentru instituţiile de cult nominalizate în anexele nr. 2 şi nr. 3 la Proiectul de Hotărâre
- programe şi proiecte cu finanţare nerambursabilă acordată în condiţiile Legii nr. 305/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice, în sumă de 1.400,00 mii lei, pentru finanţarea programelor culturale şi pentru activităţi sportive.
VIII. RAMBURSĂRI DE CREDITE
Pentru rambursări de credite, respectiv pentru ratele de capital aferente împrumutului contractat pentru investiţii, în sumă de 25.000,00 mii lei de la Raiffeisen Bank şi pentru împrumutul în sumă de 30.000,00 mii lei de la OTP BANK, şi împrumutul de 30.000,00 mii lei de la Intesa Sanpaolo, pentru care rambursarea a început din anul 2012, se propune alocarea sumei de 10.626,00 mii lei, reprezentând ratele lunare stabilite conform graficelor de plăţi.
La finele anului 2012, după efectuarea regularizărilor în limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat precum şi a transferurilor consolidabile din bugetul de stat sau din alte bugete şi după acoperirea deficitului secţiunii de dezvoltare, s-a constituit un excedent în sumă în sumă de 736,00 mii lei. Conform Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare, excedentul anual poate fi utilizat în baza hotărârilor autorităţilor deliberative, astfel:
„a) ca sursă de finanţare a cheltuielilor secţiunii de dezvoltare;
b) pentru acoperirea temporară a golurilor de casă provenite din decalajele între veniturile şi cheltuielile secţiunilor de funcţionare şi dezvoltare în anul curent, în limita disponibilului rezultat în urma aplicării prevederilor lit. a);
c) pentru acoperirea definitivă a eventualelor deficite ale secţiunilor de funcţionare şi dezvoltare, după caz, la sfârşitul exerciţiului bugetar”
Pentru anul 2013, propunem utilizarea sumei de 736,00 mii lei din excedentul constituit la finele anului 2012, pentru secţiunea de dezvoltare.
PROGRAMUL DE INVESTIŢII pentru anul 2013 este dimensionat la o valoare de: 35.098,92 mii lei reapartizat pe urmatoarele surse de finantare:
– 2.757,10 mii lei credite bancare;
– 32.232,00 mii lei buget local, atât sub forma transferurilor în cazul instituţiilor de cultură, a spitalelor, susţinerea cultelor, Direcţia de Servicii Publice Sport şi Agrement cât şi investiţii derulate de Primăria Botoşani.
Comparativ cu suma alocată iniţial în anul 2012 din bugetul local pentru secţiunea de dezvoltare, care a fost de 24.517,20 mii lei în anul 2013 s-a alocat suma 32.232,00 mii lei, respectiv o creştere de 31,46%, în cifre absolute 7.714,80 mii lei.
– 109,82 mii lei din sumele încasate de la parteneri pentru proiectrul LOCSTRA PODCA
În cadrul secţiunii de dezvoltare au fost asigurate fonduri pentru obiectivele aflate in curs de executie, finantate din instrumente structurale si programe nationale cât si pentru obiective de investitii noi, astfel:
- Reabilitare modernizare şi extindere parcul Curcubeului, parcul M.Eminescu şi parcul Spitalului de recuperare „Sf. Gheorghe” Botoşani;
- Parcul Regional de Agrement Turistic şi Sportiv ”Cornişa” Botoşani – Axa 5.2 POR 2007 – 2013;
- Reabilitare şi modernizare Teatrul „M.Eminescu” Botoşani;
- Modernizare stadion Municipal şi reparaţii capitale Sala Polivalentă
- Execuţie utilităţi locuinţe sociale Cartier Cişmea III Botoşani, (alimentare cu energie electrică, gaze naturale, apă – canal, iluminat public, străzi, sistematizare verticală) ;
- Reabilitare centru istoric şi a zonei pietonale (spaţiu expunere şi conservare cuptoare centru vechi)
- Reabilitarea şi modernizarea străzilor inelului principal de circulaţie din municipiul Botoşani – Axa 1 POR 2007 – 2013;
- Modernizare şi reabilitare accese pietonale şi carosabile, precum şi iluminat arhitectural în Municipiul Botoşani – Axa 1 POR 2007 – 2013;
- Reabilitarea, modernizarea parcurilor şi şi a spaţiilor verzi, precum şi reabilitarea şi modernizarea iluminatului ornamental aferent acestora, în Municipiul Botoşani- Axa 1 POR 2007 – 2013;
- Reabilitarea termică în vederea creşterii eficienţei energetice a blocurilor de locuinţe din municipiul Botoşani;
- Reabilitarea sistemului de termoficare urbană la nivelul municipiului Botoşani pentru perioada 2009 – 2028 în scopul conformării la legislaţia de mediu şi creşterii energetice Axa 3.1 POS MEDIU;
- Reabilitare şi modernizare străzi;
- Investiţii în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi transferuri pentru serviciile religioase;
Obiectivele de investiţii publice pe anul 2012, finanţate din sursele de venituri prezentate anterior, sunt prezentate în anexele nr. 2 , nr. 3 şi nr. 4 la Proiectul de hotărâre.
Prin Proiectul de Hotărâre se propune aprobarea Bugetului creditelor interne conform anexei nr. 5 la Proiectul de hotărâre. Pentru anul 2013 se propune angajarea sumei de 2.757.10 mii lei, reprezentând împrumutul care urmează a fi utilizat pentru finanţarea obiectivelor de investiţii nominalizate în anexa nr.4 la Proiectul de hotărâre.
Totodată, propunem spre aprobare proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli pentru activitatea autofinanţată din învăţământul preuniversitar de stat constituit la partea de venituri şi cheltuieli în sumă de 9.639,69 mii lei, conform Anexelor de la nr. 7.1 la nr. 35.1, Spitalul de Recuperare „Sf. Gheorghe” conform Anexei nr. 6.2 şi Spitalul de Pneumoftiziologie Botoşani, conform Anexei nr. 6.3 la proiectul de hotărâre. Disponibilul din venituri extrabugetare rămase la finele anului 2012, la instituţiile finanţate din bugetul local, propunem a se reporta în anul următor şi a fi utilizat cu aceeaşi destinaţie.