Vineri, 1 februarie 2013, ora 18,30
Botoşani, Sala Casei de Cultură a Sindicatelor
CONCERT SIMFONIC
Dirijor: ADELIN CĂTINEAN
Solist: LUCIAN PETREAN, bariton
În program:
G. Verdi: Uvertura operei Puterea destinului
Allegro; Allegro molto agitato; Andantino; Andante mosso; Presto…
G. Verdi: Opera Traviata, Aria lui Giorgio Germont – Di Provenza il mar, il suol (De-al Provenţei, drag ţinut)
G. Verdii: Preludiul la actul I al operei Rigoletto
G. Verdi: Opera Rigoletto, Aria lui Rigoletto – Pari siamo! (Suntem la fel!)
G. Verdi: Opera Rigoletto, Aria lui Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata (Curtenii, o josnică rasă)
G. Verdi: Preludiul la actul I al operei Bal mascat
G. Verdi: Opera Bal mascat, Aria lui Renato Alla vita che t’arride (Spre viaţa care-ţi zâmbeşte)
G. Verdi: Opera Bal mascat, Aria lui Renato Eri tu che macchiavi (Tu care-ai întinat acest suflet)
Partea a II-a
M. Mussorgski: Suita Tablouri dintr-o expoziţie
Orchestraţie: Arieh Levanon
Promenada (a): Allegro giusto, nel modo russico, senza allegrezza, ma poco sostenuto
Nr. 1: Gnomul: Vivo; Poco meno mosso, pesante; Vivo…
Promenada (b): Moderato commodo e con delicatezza
Nr. 2: Vechiul castel: Andante
Promenada (c): Moderato non tanto, pesamente
Nr. 3: Tuileries (Cearta copiilor după joacă): Allegretto non troppo, capriccioso
Nr. 4: Bydlo (Carul polonez): Sempre moderato, pesante
Promenada (d): Tranquillo
Nr. 5: Baletul puişorilor în găoacea lor: Scherzino – Vivo, leggiero
Nr. 6: Samuel Goldenberg şi Schmil (Doi evrei, unul bogat şi altul sărac): Andante
Nr. 7: Limoges. Piaţă (Marea noutate): Allegretto vivo, sempre scherzando; Meno mosso
Nr. 8: Catacombe Sepulchrum romanum (Mormânt roman): Largo;
Con mortuis in lingua mortua: Andante non troppo, con lamento
Nr. 9: Căsuţa pe picioare de găină (Baba Yaga): Allegro con brio, féroce; Andante mosso; Allegro molto
Nr. 10: Poarta bogatârilor (În oraşul-capitală Kiev): Allegro alla brève; Maestoso; Con grandezza
ADELIN CĂTINEAN
– dirijor –
S-a născut în anul 1980 la Reghin. A început studiul pianului la vârsta de şase ani, urmând ulterior şi studii de canto. La Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, a studiat timp de trei ani disciplina dirijat cor cu profesorul Florentin Mihăescu; din anul 2002 a fost admis la clasa de dirijat orchestră a maestrului Petre Sbârcea. În perioada 2009-2010 a urmat cursurile postuniversitare de dirijat orchestră ale Universităţii de Muzică şi Arte din Viena, unde a studiat cu maestrul Uros Lajovic.
A mai urmat cursuri internaţionale de măiestrie cu renumiţi profesori şi maeştri internaţionali precum: Colin Metters la Academia Regală de Muzică din Londra şi la Cottbus în Germania; Jorma Panula la cursurile de vară ale Conservatorului Franz Liszt din Weimar; cu Iuri Simonov la Budapesta şi cu Kurt Masur la Wroclaw (Polonia).
În timpul anilor de studenţie a condus atât Ansamblul Coral al Academiei de Muzică cât şi Orchestrele Simfonice ale aceleiaşi instituţii, dirijând un repertoriu vast.
Timp de patru ani a făcut parte din Corul Antifonia, fapt care i-a dat posibilitatea de a efectua turnee naţionale şi internaţionale sub bagheta unor maeştri consacraţi abordând un repertoriu foarte vast din punct de vedere stilistic. Datorită maestrului Constantin Râpă şi-a dezvoltat gustul faţă de muzica contemporană, materializat prin prezentarea în primă audiţie absoluta a Dixtuorului compus de tânărul compozitor Variu Dan, cu un ansamblu alcătuit din membri ai Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, în luna ianuarie 2006.
În cadrul Concertului de absolvire a clasei de dirijat orchestră (28 martie 2006), a dirijat Uvertura-fantezie Romeo şi Julieta de P. I. Ceaikovski la pupitrul Orchestrei Simfonice Classica, cu mare succes şi critică pozitivă: Adelin Cătinean a fost cel mai convingător, demonstrând deja o îmbucurătoare maturitate muzicală. (Valentin Timaru, Adevărul de Cluj, 1-2 aprilie 2006)
În stagiunea 2006-2007 a fost dirijor asistent al Filarmonicii de Stat din Sibiu unde a dirijat 12 concerte educative şi 2 concerte de stagiune, colaborând cu Alexandre Dubach (fost concert-maestru al orchestrei Tonhalle Zurich) în cadrul programului Sibiu Capitală Culturală Europeană.
În luna februarie 2008 a debutat la pupitrul Filarmonicii de Stat Transilvania, dirijând fragmente din Simfonia a IX-a de L. van Beethoven (partea a 4-a integral), în cadrul unui concert educativ. În luna iunie 2009 s-a aflat la pupitrul Filarmonicii din Botoşani, dirijând un program integral Mendelssohn-Bartholdy.
În decursul ultimilor ani a avut posibilitatea de a asista în numeroase ocazii la repetiţiile şi concertele unora dintre cele mai reprezentative nume ale dirijatului mondial cum ar fi: Esa-Pekka Salonen, Sir Simon Rattle, Daniele Gatti, George Pretre, Antonio Pappano, Pierre Boulez, Adam Fischer şi Kurt Masur.
În anul 2012, a participat la cursurile de măiestrie susţinute la Braşov şi Chişinău de maestrul Octav Calleya.
În ceea ce priveşte activitatea interpretativă curentă, pe 2 noiembrie 2011 a debutat cu succes la Opera Română din Cluj-Napoca, dirijând Traviata; urmează Rigoletto în ianuarie 2012, iar apoi Trubadurul şi Carmen sau Boema toate astea ca şi colaborator; mai sunt în discuţie colaborări cu Opera din Iaşi, Filarmonica Naţională a Republicii Moldova, Filarmonica Satu Mare şi aşa mai departe.
LUICIAN PETREAN
(bariton)
S-a născut la data de 26 aprilie 1975, în oraşul Bistriţa. A urmat cursurile Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca (1990-1995); este licenţiat al Facultăţii de Teologie Ortodoxă (1996-1999) şi al Academiei de Muzică Gheorghe Dima (2006-2010) din acelaşi oraş; în anul 2012 a absolvit şi cursurile de masterat, secţia canto, la acelaşi institut clujean. A intrat relativ târziu în lumea spectacolului muzical, dar activitatea sa interpretativă cuprinde deja un număr important de roluri jucate efectiv pe scenă: Rigoletto (Rigoletto de G. Verdi), Tonio (Paiaţe de R. Leoncavallo), Georgio Germont (Traviata de G. Verdi), Scarpia (din Tosca de G. Puccini), Alfio (din Cavalleria rusticana de P. Mascagni); în curs de pregătire se află rolurile: Renato (din Bal mascat de G. Verdi) şi Escamillo (din Carmen de G. Bizet). Majoritatea spectacolelor au fost susţinute pe scena Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, dar şi pe scena Operei Maghiare din acelaşi oraş, pe scena operei bucureştene etc. A participat şi la realizarea unor gale de operă pe scene de concert în compania filarmonicilor din Cluj-Napoca, Iaşi, Arad etc.
În iunie 2012 a fost finalist la Concursul Quarto Concorso Lirico Internazionale Alfredo Giacomotti de la Pavia-Italia.