Sindicatul „Impact” Botoşani, sindicat ce reprezintă interesele salariaților Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Botoșani, a depus un memoriu la Instituţia Prefectului, prin care se solicită sprijin din partea reprezentantului Guvernului în teritoriu în vederea rezolvării unor probleme cu care se confruntă salariaţii.
Asistenții personali sunt lucrătorii care îngrijesc persoanele cu gradul grav de handicap și sunt angajați ai primăriilor de domiciliu ale acestor persoane ce dețin certificat de încadrare în gradul grav de handicap. Menționăm faptul că profesia de asistent personal este una cu regim special, ea fiind strâns legată de existența persoanei cu handicap grav, iar raportul de muncă al acestuia ar trebui să înceteze doar odată cu decesul persoanei cu handicap sau la încetarea valabilității certificatului de încadrare în grad de handicap. Având în vedere problemele financiare cu care s-au confruntat și încă se confruntă administrațiile locale, au dus în timp la luarea unor decizii de către primăriile din orașele și comunele din județ care au defavorizat tocmai aceste persoane aflate în situații deosebite. Astfel, unele primării au trimis asistenții personali în șomaj încă din cursul anului trecut, chiar dacă Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap a emis un certificat prin care se specifica clar că se impune prezența unui asistent personal, în alte cazuri, primăriile au menținut angajați asistenții personali dar plata drepturilor salariale sunt acordate cu întârzieri foarte mari, întârzieri ce duc la o situație disperată atât a salariaților cât și a persoanelor cu handicap grav aflate în îngrijirea acestora, se precizează în memoriu.
Sindicatul susţine că DGASPC se confruntă cu lipsă de personal, având în vedere blocarea angajărilor în sectorul bugetar și a plecărilor pe cale naturală din sistem.
„O problemă cu care ne confruntăm de ceva timp în cadrul DGASPC Botoșani este lipsa de personal, imposibilitatea respectării standardelor de calitate pentru personalul aflat în activitate, orele suplimentare care se cumulează prin imposibilitatea plății sau a compensării cu zile libere prin lipsa acută de personal din unele centre din subordinea unității. Din acest motiv vă rugăm să ne sprijiniți în demersurile noastre pentru deblocarea angajărilor în sistemul de asistenţă socială având în vedere necesitatea angajării personalului de îngrijire, calificat și necalificat în centrele rezidențiale atât pentru copii dar și pentru adulți dar și deblocarea angajărilor pentru asistenții personali care îngrijesc persoanele încadrate în gradul grav de handicap, având în vedere că în acest moment multe primării nu angajează motivând această prevedere legală de blocare a angajărilor. Pentru a stopa plecările din sistemului de asistență socială precum şi pentru a împiedica deprofesionalizarea acestuia solicităm factorilor decizionali să se găsească posibilitatea de recunoaştere a condiţiilor deosebite de muncă. Există în ţară în prezent mai multe situaţii: a. diferenţe între judeţe la acordarea sporurilor; b. diferenţe chiar în acelaşi judeţ unde se acordă sporuri în procente diferite pentru personalul care lucrează în condiţii de muncă identice; c. sunt centre cu acelaşi specific, în unele se acordă spor pentru condiții deosebite iar în altele nu„, se mai spune în memoriu.
Şi salarizarea diferenţiată în sistem a fost adusă în vedere prefectului Costică Macaleţi. Sindicaliştii au solicitat sprijin pentru crearea unui cadru legal prin care să fie eliminate diferenţele salariale create prin punerea în aplicare a Legilor-cadru nr. 330/2009 și nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Astfel, conform grilelor de salarizare prevăzute in respectivele acte normative, s-a ajuns in situații aberante când, salariați care se regăsesc pe aceeași treapta profesională și iși desfasoară activitatea in același loc de muncă, să fie remunerați in mod diferențiat, uneori diferențele ridicându-se la ordinul sutelor de lei. Astfel, cei care au promovat pe treapta I de salarizare pana la intrarea in vigoare la Legii nr. 330/2009 au un salariu mai mare, decât funcționarii publici care au promovat pe aceleași funcții, după aplicarea Legii nr. 330/2009, când cele trei trepte au fost desființate. O situație similară se constată la salarizarea personalului contractual, iar diferențele salariale se adâncesc din ce in ce mai mult, prin indexarea salariilor existente.
Modificarea legislației privind asistentul maternal profesionist și acordarea unui spor pentru fiecare copil aflat în plasament începând cu al doilea copil și indexarea cu rata inflației a alocației de hrană și a celorlalte cheltuieli pentru beneficiarii din asistență socială este o altă problemă ridicată în memoriul înaintat prefectului.