Poliţiştii de frontieră botoşăneni cer revenirea la vechea structură a instituţiei. Ei motivează că în urma acestor modificări structurale au survenit foarte multe probleme. Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din cadrul MAI, Biroul Executiv Teritorial Botoşani, a înaintat un memoriu în acest sens la Instituţia Prefectului.
„Considerăm necesară şi oportună revenirea la vechea structură având în vedere următoarele aspecte: în anul 2010 structura Poliţiei de Frontieră, în vechea formă de organizare a trecut printr-o evaluare Schengen, experţii Schengen concluzionând că din punct de vedere tehnic , în ceea ce priveşte activitatea P.F.R. au fost îndeplinite criteriile impuse de Catalogul Schengen.Considerăm că un punct de vedere mai avizat cu privire la eficienţa acelei structuri nu poate fi găsit; o structură regională la nivelul P.F.R. a mai fost în schema de organizare de două ori şi de fiecare dată a fost desfiinţată considerându-se că nu reprezintă cea mai bună formă de organizare; poliţiile de frontieră ale statelor europene care au frontieră externă nu au în organizare asemenea structuri; motivarea principală la reorganizarea P.F.R. a fost că se face o economie la bugetul de stat de aproximativ 8 milioane de euro anual (contravaloarea unui kilometru de autostradă) , însă în fapt se poate constata că au crescut mult cheltuielile la nivelul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi, comparativ cu cele patru foste inspectorate judeţene de la frontiera cu R.Moldova.Aici rugăm a se ţine cont şi de faptul că un număr însemnat de poliţişti de frontieră a trecut la alte structuri ale M.A.I., fiind plătiţi tot din bugetul M.A.I.” se precizează în memoriu.
Ei acuză că această reorganizare are şi un impact social, în sensul că un număr foarte mare de poliţişti de la fostele I.J.P.F. din judeţele Botoşani , Vaslui şi Galaţi au fost încadraţi pe funcţii în cadrul I.T.P.F. Iaşi – toţi aceştia lăsând familiile şi locuinţele în localitatea de reşedinţă, în timp ce ei s-au mutat la Iaşi.
„Principalele criterii de evaluare prevăzute în Catalogul Schengen pentru frontiera terestră sunt conştientizarea situaţiei în zona de frontieră şi capacitatea de reacţie pentru soluţionarea evenimentelor de frontieră .Este clar că altfel pot fi îndeplinite aceste criterii la o structură judeţeană , cu o zona de responsabilitate de aproximativ 200 de kilometri şi altfel pentru aproximativ 800 km . În motivarea de modificare a structurii organizatorice s-a stipulat că a fost întărită structura de execuţie Sectorul Poliţiei de Frontieră .În fapt la fiecare S.P.F. a fost completat statul de organizare cu 2-3 lucrători şi restul au fost încadraţi la I.T.P.F, stuctură care are doar atribuţii de planificare, organizare, coordonare şi control, spre deosebire de fostele I.J.P.F. care aveau deopotrivă atribuţii de planificare, organizare , coordonare şi control, în egală măsură cu atribuţii de execuţie a serviciului de supraveghere şi control a trecerii frontierei”, se mai arată în memoriu.
Ei mai acuză comunicarea greoaie pe verticală şi pe orizontală, în special cu structurile de resurse umane şi financiar. În anul 2012, Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din M.A.I. a efectuat un demers de intervievare a personalului cu privire la revenirea la vechea formulă organizatorică în cadrul P.F.R. Un număr însemnat de poliţişti, membri și nemembri de sindicat, de la I.T.P.F. , S.T.P.F. şi S.P.F., a fost de părere că revenirea la vechea structură este benefică. În cadrul discuţiilor informale care au fost purtate de membrii Biroului Executiv Teritorial Botoşani cu poliţiştii de frontieră care nu au semnat tabelele privind revenirea la vechea structură , au fost desprinse o serie de concluzii: unii poliţişti de frontieră susţin demersurile pentru revenirea la vechea structură organizatorică , dar nu au dorit să semneze în aceste tabele de frica unor eventuale repercursiuni din partea şefilor ierarhici (în special cei care în momentul actual sunt încadraţi la nivelul I.T.P.F ). Sunt mulţi poliţişti de frontieră care sunt dezamăgiţi de modul în care au fost trataţi poliţiştii în general şi în mod special poliţiştii de frontieră , de către conducerea M.A.I în ultimii ani şi au afirmat că aşa cum nu a ţinut cont nimeni la reorganizarea din 15.11.2011, de opiniile poliţiştilor din teritoriu , chiar a foştilor şefi de I.J.P.F., tot aşa nu va ţine cont nimeni nici la o eventuală reorganizare a Poliţiei de Frontieră, se mai arată în memoriu.
Memoriul a fost depus în contextul în care se anunţă regionalizarea României. Potrivit sindicatului Poliţiei de Frontieră Botoşani, dacă noua formă de organizare administrativ-teritorială a României pe regiuni impune existenţa unei structuri teritoriale la nivelul Poliţiei de frontieră, se consideră oportună acordarea personalităţii juridice la nivelul serviciilor teritoriale şi redimensionarea inspectoratelor teritoriale prin redistribuirea personalului la nivelul serviciilor teritoriale şi crearea la nivel regional a unei structuri mai suple şi flexibile.
Revenirea la vechia forma arfi foarte eficienta, din punct de vedere operativ se vor reduce cheltuielile care aucrescut enorm de cind au fost infiintate ITPF-urile.