Profesorii din școli și licee riscă închisoarea pentru luare de mită. De marți, ei sunt considerați „funcționari publici”

elevi la oreIncepand din 25 aprilie, cadrele didactice din invatamantul preuniversitar de stat au calitatea de functionar public in sensul legi penale – si risca chiar si 10 ani dupa gratii pentru luare de mita.

Situatia a aparut in urma unei decizii a Instantei Supreme, publicata in Monitorul Oficial de marti, 25 aprilie 2017. Prin aceasta decizie, Inalta Curte de Casatie si Justitie „stabileste ca profesorul din invatamantul preuniversitar de stat are calitatea de functionar public in acceptiunea dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul penal”.

Decizia a fost pronuntata de ICCJ pe 15 martie si este obligatorie de la data publicarii in Monitorul Oficial – adica chiar de marti. Desi a trecut aproape neobservata, implicatiile ei pentru profesorii din scoli si licee sunt foarte grave, asa cum s-a intamplat si cu medicii din spitalele de stat dupa o decizie publicata in MO acum 2 ani.

like facebookÎn momentul in care profesorii din invatamantul preuniversitar de stat sunt considerati, in sensul legii penale, functionari publici, acest lucru inseamna ca pot fi cercetati si pedepsiti penal pentru infractiunea de luare de mita. Ori, potrivit Codului Penal, aceasta infractiune este pedepsita cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica sau de a exercita profesia/activitatea in executarea careia s-a savarsit fapta. Fapta este pedepsita indiferent ca mita este pretinsa sau primita in mod direct sau in mod indirect, pentru sine sau pentru alta persoana.

Decizia a fost luata de Instanta Suprema dupa un dosar privind o profesoara de liceu din Lehliu-Gara care ar fi cerut 25 de lei de la fiecare elev dintr-o clasa pentru a promova la materia sa. Curtea de Apel a sesizat in 2016 ICCJ pentru ca Instanta Suprema sa rezolve respectiva chestiune de drept.

Sfera persoanelor care au calitatea de functionar public in acceptiunea dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul penal poate fi determinata pe baza a doua criterii: exercitarea unei functii specifice in cadrul unui sistem public si finantarea din fonduri publice a structurii in cadrul careia este exercitata functia specifica. […]

Unitatea de invatamant preuniversitar de stat este o structura finantata din fonduri publice. Functiile specifice (personal didactic) din cadrul sistemului public de invatamant, exercitate in unitatile de invatamant preuniversitar de stat, finantate din fonduri publice, se circumscriu sintagmei „functii publice de orice natura” in sensul art. 175 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul penal.

Asadar, profesorul din cadrul invatamantului preuniversitar de stat exercita cu titlu permanent, cu o remuneratie, o functie specifica (personal didactic) in sistemul public de invatamant, in cadrul unei structuri finantate din fonduri publice (unitate de invatamant preuniversitar de stat), exercitand o „functie publica de orice natura” in sensul art. 175 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul penal”, se arata in decizia ICCJ.

Sursa: Stirile ProTV

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *